Fant drømmekandidaten via egne digitale kanaler

Vi bistår bedrifter med rekruttering ved to enkle metoder; godt innhold med riktig budskap og effektive kampanjer i digitale flater. Les om to suksesshistorier her!

More...

Røros Alpinsenter Hummelfjell

Vi var høsten 2018 delaktig da Røros Alpinsenter Hummelfjell søkte ny daglig leder. Dette er en spennende jobb, ettersom styret i Hummelfjell ønsket å fokusere på at deres nye daglige leder skulle ha særlig gode kompetanse og erfaring på salg og eiendomsutvikling. Hyttefeltet i Hummelfjell er svært viktig for skianlegget, og utviklingen og videre salg av tomter er en betydelig del av inntektsgrunnlaget. Derfor var det viktig for de å få kandidater var det viktig for de at dette kom tydelig frem. Vi utarbeidet en kortfattet og spisset video i samarbeid med Per Martin Rønningen, eier, og styreleder Torgeir Svae.

Deretter gjennomførte Bjørn Marius i en analyse og påfølgende kampanje, spisset mot personer vi mente traff kravene som stilt til søkere. Det er en ganske enkel oppgave å treffe svært mange hvis du bare bruker nok penger i facebook og google. Utfordringen og vår kompetanse ligger i at vi klarer å treffe de «riktig» personen. Hummelfjell fikk flere svært gode søknader, og endte raskt opp med en ansettelse de mener er «innertier»

- God kampanjestrategi


Torgeir Svae, styreleder i Røros Alpinsenter Hummelfjell har følgende å si om jobben vi gjorde:


«Vi valgte Marketmaps løsning når vi skulle finne ny daglig leder i Røros Alpinsenter Hummelfjell, fremfor en headhunterløsning fordi vi synes det var verdt å prøve de først. I ettertid ser vi at resultatet ikke kunne blitt noe bedre for vår del. De utarbeidet en video som på en engasjerende måte fortalte om jobben, og som var trafikkdrivende i seg selv. Interessant og spennende innhold kombinert med en godt fundert kampanjestrategi på sosiale medier var for vår del en suksess. God kampanjestrategi sikrer også at de som søker er godt kvalifiserte. Vi satt ikke med en gigantisk søkerbunke, men de var svært godt kvalifisert! Teamet i Marketmap er veldig kompetent og engasjert og leverte på tid og til avtalt kost.»

Torgeir Svae

Daglig leder

Vi valgte Marketmaps løsning når vi skulle finne ny daglig leder i Røros Alpinsenter Hummelfjell, fremfor en headhunterløsning fordi vi synes det var verdt å prøve de først. I ettertid ser vi at resultatet ikke kunne blitt noe bedre for vår del. De utarbeidet en video som på en engasjerende måte fortalte om jobben, og som var trafikkdrivende i seg selv. Interessant og spennende innhold kombinert med en godt fundert kampanjestrategi på sosiale medier var for vår del en suksess. God kampanjestrategi sikrer også at de som søker er godt kvalifiserte. Vi satt ikke med en gigantisk søkerbunke, men de var svært godt kvalifisert! Teamet i Marketmap er veldig kompetent og engasjert og leverte på tid og til avtalt kost.

OS ID rekrutterer via egne digitale kanaler


Samme fremgangsmåte ble senere brukt på OS ID da de skulle fylle en nyopprettet lederstilling, kalt «kommersiell kategorisjef». Også her var det fokus på salg, men du måtte også en betydelig formalkompetanse innenfor husdyrhold. Jobben besto blant annet av å være med å utvikle hvordan effektivt og godt landbruk gjennomføres gjennom sensorbasert monitoring av dyrene.


Man skulle også være kvalifisert og egnet til å selge de utviklede løsningene i hele Norden. Videoen som ble laget i samarbeid med OS ID ble noe lengre enn den vi laget for Hummelfjell, det var rett og slett ikke mulig å få den mye kortere uten å ta vekk viktige budskap. Selv om den passerte 1 minutt mener vi at den var forholdsvis kortfattet og «to the point». Bjørn Marius har også her rådgitt OS ID på hvordan man kan spre den ut gjennom kampanjer på digitale flater.

Sjef for HR og kommunikasjon i OS ID, Marie Bakås sier følgende om vårt bidrag:

«Et av oppdragene Marketmap har fått fra oss i OS ID var å lage en stilling ledig-film for ei nyoppretta stilling i et nytt fagfelt hos oss, og hjelpe oss med å spre denne filmen i sosiale medier til et utvalgt, men relativt smalt publikum. Sekundærmålet var å sørge for spredning bredt nok til at filmen kunne bidra til omdømmebygging av oss og fagfeltet. Jeg liker at Marketmap ikke bare blindt følger briefen, men stiller oss de riktige spørsmåla og bruker fagkunnskapen sin til å utfordre oss. Slik blir resultatet mye bedre! I tillegg er de gode på Facebook business manager! Som Eirik i Marketmap sier: Enhver amatør kan oppnå en kjemperekkevidde på Facebook, bare man bruker penger nok. Men med folk som virkelig KAN Facebook, som Marketmap, treffer du dem du faktisk ønsker å nå, og du får mye mer ut av hver brukt annonseringskrone.»


Lettere og mer effektivt når en vet hva som fungerer


Marketmap har i begge disse tilfellene brukt Facebook, Linkedin og Google. Dette er helt tilgjengelige flater som er tilgjengelig å bruke for alle og enhver. De fleste vil også klare å få til  mye selv. Vår erfaring er likevel at med godt og relevant innhold (video) i kombinasjon med sertifisert kompetanse på digital markedsføring så klarer man å lage svært effektive og målrettede kampanjer. Godt innhold lever og sprer seg til dels organisk, og bidrar til spredning av budskapet i seg selv. Innhold er også viktig for at mottakeren skal bli interessert og forstå budskapet vi som avsender prøver å formidle. De betalte kampanjene skal være nålestikk inn mot identifiserte miljøer og grupper som er spesielt interessante å nå.

“Jeg liker at Marketmap ikke bare blindt følger briefen, men stiller oss de riktige spørsmåla og bruker fagkunnskapen sin til å utfordre oss. Slik blir resultatet mye bedre!”


Marie Bakås, OS ID

En forretningsmodell vi jobber videre med

Etter responsen fra blant annet styreleder i Hummelfjell, Torgeir Svae er vi trygge på at dette kan være en del av vår forretningsmodell. Dette er et svært morsomt produkt å levere av to årsaker:


  1. Vi får utnyttet hele kompetansespekteret i Marketmap AS.
  2. Vi løser et betydelig problem i den digitale hverdagen for kunden, og vi gjør det mye billigere enn tradisjonelle headhunterselskaper. 

About the Author