februar 27

Digital markedsføring: Hva bør du gjøre i 2020?

Digital markedsføring, Film, SEO, Strategi

På dagens frokostseminar i Hummelfjell Alpinanlegg var vårt tema utfordringer innen digital markedsføring i 2020.

More...

Hva kjennetegner de største utfordringene for bedrifter og organisasjoner innen digital markedsføring nå? Her har vi samlet noen tanker om de viktigste temaene vi tok opp. 

digital_markedsforing_hva_bør_du_gjøre_i_2020

Marketmap AS arrangerte frokostseminar i Hummelfjell Alpinanlegg torsdag 27. februar. Eirik Bækken (t.v) daglig leder, Owen Wilson filmprodusent og innholdsprodusent, og fagansvarlig innen digital markedsføring, Bjørn Marius Narjord. 

OM VALG AV KANALER OG HELHETSBILDET I 2020

I dag finnes det en rekke verktøy og kanaler, fra tradisjonelle nettsider til ulike sosiale medier. På grunn av omfanget er det bortimot umulig å operere på en god måte i alle digitale flater. Derfor er det viktig å finne ut hvor du best kommuniserer med dine kunder.

Hva bør du gjøre?

Du bør ha en plan for hvordan du jobber riktig med kanalene som gir deg mest nytte. For å finne ut hvordan du identifiserer disse er det lurt å se på hva en ønsker å oppnå, og hvor dine potensielle kunder ferdes i digitale flater.

Innsikt gir muligheter! Du sparer mye på å vite hva som fungerer – og gjenta dette. Gå vekk fra antagelser og markedsføring i blinde. Nøkkelen ligger i bevissthet rundt hva du ønsker å oppnå, og bruken av konkrete verktøy for å se hva besøkende foretar seg når de eksempelvis besøker din nettside. Du bør også definere hvilke handlinger som er mest verdifulle for deg. Full utnyttelse av verktøy som gir deg innsikt, skaper fortrinn.

NETTLØSNING EN AV DE VIKTIGSTE KANALENE

Ofte er nettsiden den viktigste kanalen bedrifter har.

Det vi likevel ofte ser er at det er mye fokus på å implementere teknologi. Og hvordan sidene «ser ut». Dermed hopper mange bedrifter over det viktige! Forarbeidet som kreves før du gjør noe arbeid med det tekniske blir mer og mer viktig.

Dette må mestres for å skape synlighet:

  • Hvordan designe sider som gjør at du når målene dine?
  • Hvordan skape synlighet?
  • Hvordan selge/nå ut med budskap etter at du er funnet?

Som et eksempel på dette ser vi ofte kunder med tusenvis av søk i måneden på tema relatert til aktuelle varer og tjenester. Mange kunder vi snakker med har stort potensiale på å få synlighet rundt det de selger, men jobben blir ofte ikke prioritert. Det hoppes fram til utvikling av teknisk nettløsning før dette er gjennomarbeidet skikkelig. Dermed sitter bedrifter igjen med en teknisk produksjon uten verdi. Fordi sidene ikke blir verktøy for å nå virksomhetens mål. Dette bør beslutningstakere tenke på neste gang man "bare vil ha en nettside". Det holder ikke i 2020, og det er rett ut sagt ofte bortkastede penger. Jobben må kanskje også gjøres på nytt, og det tapes enda mer penger på dårlig planlegging. I lengden er dette skadelig for de fleste bedrifter.

digital_markedsforing_hva_bør_du_gjøre_i_2020
digital_markedsforing_hva_bør_du_gjøre_i_2020
digital_markedsforing_hva_bør_du_gjøre_i_2020

GOOGLE OG SØK ER SENTRALT FOR DE FLESTE

En klar fellesnevner: Folk er på Google. Antall Google-søk per dag i Norge er 50.000.000. Dette betyr at vi "Googler" i snitt 10 ganger per pers. per dag. 90 prosent av innbyggerne.

Hvordan nå potensielle kunder i sammenheng med søk? Mange virksomheter mangler synlighet rundt forretningskritiske tema, der kundene søker og finner varer og tjenester. Konkurrenten dukker opp i søket på Google, og salget kan være tapt for deg. Derfor er søkemotoroptimalisering mer og mer et sentralt tema, fordi verdien av synlighet kan være stor på dette området. Og grunnen til dette? De fleste av oss starter i dag et kjøp med å finne informasjon på Google!

De som vinner fram i søk vinner også ofte kundene. Likevel, synlighet er ikke nok i seg selv. Du må også klare å kommunisere et verdiforslag som skaper ønsket handling fra den besøkendes side.

Hva gjelder innen søkemotoroptimalisering?

Ingen nettløsninger leveres ferdig søkemotoroptimalisert. Om noen forteller deg at en CMS-løsning som WordPress leveres "ferdig søkeoptimalisert" er dette rett og slett feil. WordPress er imidlertid et ypperlig verktøy for å oppnå resultater innen SEO - om man gjør det riktig. For å få til dette arbeidet må du først definere hva som vil være verdifull synlighet for din virksomhet. I tillegg bør en kjenne til hva som faktisk må til for å oppnå resultater.

Google belønner de som skaper:
- Troverdighet - jobb med å bli den beste og mest tillitsfulle kilden til et tema som skaper verdi for deg!
– Relevans - din besøkende forventer å finne det du gir inntrykk av i søkefeltet. Dette har også innvirkning på rangering.
- Brukervennlighet - sider med god brukervennlighet belønnes også.

I tillegg spiller tekniske faktorer som hastighet, struktur og verdien av interne og eksterne linker en stor rolle. Søkeord er også fortsatt viktig, men Google ser nå mer på helheten for å bedømme om du har et kvalitetsprodukt de ønsker å rangere høyt.

> Les mer om hvordan vi hjelper Vekst i Os å rangere på side 1 i Google her.

ANNONSER MED PROFESJONELLE VERKTØY

Vi snakket også om Facebook Manager som er Facebook sitt profesjonelle verktøy for annonsering. Facebook Manager gir flere muligheter. Koblet med nettsiden din med kan du blant annet skape egne publikum som igjen gir mulighet for salgstrakter. Ved å vise besøkende på siden din nye annonser på Facebook kan du nå ut til dine riktige målgrupper på en mer effektiv måte.  

Dropp "Fremme-knappen" på Facebook i dag!

"Fremme-knappen" på Facebook gjør at du mister mulighetene nevnt overfor. Sett opp Facebook Manager og få en helt annen kontroll på din annonsering. 

VIDEO - NØKKELEN TIL SUKSESS PÅ SOSIALE MEDIER?

På sosiale medier er det ofte vanskelig å nå ut med budskapet sitt, rett og slett fordi man er avhengig av å fange oppmerksomhet. Video er et effektivt hjelpemiddel for å fange oppmerksomhet. Det er dog viktig å planlegge produksjon av videoinnhold og publisering av dette på lik linje med alt annet. Hva ønsker du å oppnå med video? Er det et spesifikt produkt du skal selge, eller kanskje ønsker man bare å bruke video til merkevare- og omdømmebygging. Uansett hva svaret ditt er, så er det viktig at man har tenkt igjennom dette.

Teksting av video

Vår egen statistikk tilsier at omkring 70% av avspillinger av video skjer uten lyd nå. Det er dog viktig å huske at facebook har jobbet mot denne trenden ved å automatisk ha lyd på videoer, dessverre opplever mange dette som mer irriterende enn praktisk. Teksting av video som inneholder tale kan med andre ord være alfa & omega for at publikum skal få med seg budskapet du ønsker å nå ut med.

UTFORDRINGENE ER MANGE INNEN DIGITAL MARKEDSFØRING

Under dagens frokostseminar ønsket vi å sette fingeren på flere områder innen markedsføring i digitale kanaler, og programmet ble derfor bredt. Dette også fordi utfordringene er mange innen faget i 2020, og for oss er det viktig at også små og mellomstore bedrifter er klare over mulighetene som finnes. For å få maksimalt ut av både kanaler og budsjetter er det større krav til å følge med helheten. 

Andre innlegg

Mat i Os kommune

Digitale kampanjer for Soloppgangen Helse og Miljø

Os Trekultur inngår samarbeid med Marketmap AS på digital synlighet

Ta en prat med oss om digital markedsføring