Bærekraft er ett av de mest voksende implementeringene i næringslivet i dag. La oss forklare hvorfor din merkevare bør bli en grønn merkevare i dag, og hva du bør være obs på.

Klimakrisen er ingen hvilken som helst krise - det er den største krisen noensinne. Dagens forbruk og produksjon står ikke i stil med planetens tåleevne. Derfor må vi alle ta vår del av ansvaret. Næringslivet kan utgjøre en enorm forskjell, og dermed også akkurat din virksomhet.

Allerede på 1960-, 70- og 80- tallet innså selskaper og organisasjoner gradvis de negative effektene av «bruk og kast» - mentaliteten fra etterkrigstiden. Likevel er det ikke før i nyere tid, gjennom effekten av internett og sosiale medier, at folks bevissthet og initiativ har økt. Resultatet av dette er et fremvoksende ønske i flere bransjer og sektorer om endring og innsats. Tema kan altså ikke lenger ignoreres.

Adopsjon av bærekraft for din virksomhet omhandler mye. Det handler om å benytte ressurser både smartere, lengre og bedre. Det handler også om at din virksomhet kan nå en bedre posisjon i markedet gjennom differensiering, få et bærekraftig nettverk og styrke likviditet og lønnsomhet. Du kan nå nye markeder – ofte globalt, samtidig som betalingsvillige segmenter vil være økende. Et bærekraftig initiativ er også et initiativ for innovasjon, da det gir rom for nye ideer og løsninger. Som virksomhet oppnår man også en gjensidig respekt fra forbrukerne som på lang sikt styrker din merkevare.

GRØNN MARKEDSKOMMUNIKASJON
Dersom du velger å satse på en grønn merkevare, må det selvfølgelig kommuniseres godt. Dette er et viktig element for å ivareta eget omdømme og samtidig bidra til inspirasjon. Kommunikasjonen bør særlig vektlegge bedriftens aktiviteter, interesser og andre relevante elementer innenfor bærekraft. I praksis retter du fokuset mot miljø, økonomi og sosiale forhold i alle logistikk- og markedsføringskanaler.

Grønn markedskommunikasjon, i motsetning til tradisjonell markedskommunikasjon, er avhengig av større åpenhet, koordinasjon og implementering i alle kanaler for å validere og forsvare at merkevaren genuint fokuserer på miljømessig bærekraft. Det kan enten slå positivt ut - ved at du oppnår konkurransefordeler og generelt god verdi for merkevaren, eller det kan slå negativt ut - ved at det praktiseres feil og i retning grønnvasking. I de fleste tilfeller vil sistnevnte utfall føre til mistillit hos forbrukerne som svekker troverdigheten til merkevaren.

GRØNNVASKING
Grønnvasking skjer ved å produsere reklame og kommunikasjon som fremstiller merkevaren som bærekraftig når verken innhold, produksjon eller distribusjon er bærekraftig i realiteten. Dette er å regne som en av de største utfordringene ved grønn markedskommunikasjon. For at satsningen på bærekraft  skal være verdt det, må det implementeres i alle ledd av virksomheten, og ikke som en liten fragmentert del. 

Det er i dag altfor mange organisasjoner som driver «kynisk markedskommunikasjon» - med liten eller ingen miljømessig sporing eller rapportering. Med dagens digitale tilgang har forbrukerne nesten større kontroll enn bedriftene selv, da de gjennomskuer deg på sekundet. En forholdsregel for grønne merkevarer er derfor god og ærlig kommunikasjon, dokumentasjon eller annen bevisfremleggelse for å gi konsumentene en enklere prosess med å evaluere miljøeffektene og valget mellom merkevarer.

Et bærekraftig initiativ fra din side er ett steg i riktig retning, og vil være ett av dine beste kort i prosessen med å bygge eller styrke din merkevare i morgen. Bare husk å gjøre det skikkelig.

Andre innlegg

Frokostseminar: markedsplanlegging og bærekraft

Ny nettside? Her er våre beste tips

Hvorfor satse på video i din markedsføring?

Ta en prat med oss om digital markedsføring

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"b8c9c":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"b8c9c":{"val":"rgb(255, 255, 255)","hsl":{"h":210,"s":0.01,"l":0.99}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"b8c9c":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Kontakt oss