iOS 14 sies å være den kraftigste oppdatering fra Apple til nå. Denne gangen har fokuset på personvern blitt særlig prioritert. Nå vil brukerne i stor grad kunne kontrollere og påvirke hvordan annonsører og selskaper benytter data til analyser og resultater.

DETTE ER IOS 14

Personvernbegrensningene gjelder alle Facebook-eide apper, og på tvers av selskapers nettsteder og apper. Alle brukere av Apples produkter vil få en forespørsel fra disse appene, og har dermed valget om å la dem spore brukeren for annonseformål eller dele annen informasjon.
Dette er blant tingene du nå kan styre: 

• Dele nøyaktig eller omtrentlig posisjon.
• Appsporingskontroller og tillatelsesoversikt for app-utviklere.
• Muligheten til å begrense hvilke bilder i biblioteket en app skal ha tilgang til.
• Logge på med Apple for økt brukervennlighet og sikkerhet.
Et opptakssymbol som vises hver gang en app bruker mikrofon eller kamera.

For brukerne selv er dette svært gode nyheter, men ikke alle markedsførere og annonsører er like begeistret. Markedsføring og salg har tross alt endret seg enormt de siste årene i takt med den digitale utviklingen. "Før i tiden" kunne man enkelt nå ut til kunder mer direkte og i fysiske butikker. Nå handler de fleste av oss på nett, og livene våre generelt har blitt mer digitale. Derfor er bedrifter - og særlig de små, avhengig av å treffe målgruppen sin nettopp her for å i det hele tatt overleve. Vi i Marketmap er dog innstilt på at dette tross alt gir tryggere forbrukere, og at det er markedsføreres oppgave å tenke mer kreativt i arbeidet med å tilnærme seg målgrupper fremover.
 

EFFEKTEN AV MARKEDSFØRING I FACEBOOK

Effektene av iOS14 vil føre til at muligheten for å treffe målgruppen blir innskrenket for mange, og det vil ikke lenger være like lett å registrere eller rapportere konverteringer fra kampanjer. Likevel har Facebook kommet med en egen lansering for aggregert hendelsesmåling, som skal gjøre det mulig for annonsører å kjøre effektive kampanjer fortsatt. Dog blir dette begrenset til 8 konverteringshendelser per domene, men la oss være enige om at det er bedre enn ingenting. Endringene fører også til mindre informasjon om brukerne, hvilket vil påvirke muligheten og effekten av remarketing.

Det kan være lurt å sørge for at du er fullt oppdatert på endringen i Facebook. Dette gjør du enkelt i Business Manager ved å verifisere nettstedets domene og i tillegg definere 8 foretrukne konverteringshendelser per domene.

Dette er stegene du skal følge:
1. Gå inn i bedriftsinnstillinger i Business Manager
2. Velg "merkesikkerhet" og "domener"
3. Klikk "legg til" og skriv navnet på nettopp ditt domene
4. Velg en måte å verifisere dette på. Enten opplastning via HTML-fil,
Meta-Tag Verification eller DNS-bekreftelse.
5. Ferdig! Nå kan du legge til partnere.

Er du enda mer nysgjerrig på iOS 14? Les Apples egen informasjon her.
Du kan også lese Facebook egen oppdatering her.

Andre innlegg

Har du blitt lurt? Når svindlere tar betalt for oppføring i Google Min Bedrift

Har du blitt lurt? Når svindlere tar betalt for oppføring i Google Min Bedrift

Hva er Schema og strukturert data?

Hva er Schema og strukturert data?

Slik arbeider Marketmap med nettsider

Slik arbeider Marketmap med nettsider

Nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert? Meld deg på vårt nyhetsbrev!