For en gründer følger risiko, en million gjøremål og utnyttelse av tid og ressurser som ikke ligner noe annet. Er du én av dem som sitter på en genial idé, men ikke aner hvordan det skal deles med resten av omverdenen? Vi skal nå gi deg svaret på hvordan du bør starte med digital markedsføring som startup.

Startup

1. Markedsplan

Det er vanskelig, og mer eller mindre umulig å bli ordentlig synlig uten en god markedsplan i bunn. Den er en god start, og hvis du har gjort et godt stykke arbeid med den vil den gi svar på mange av de overordnede problemstillingene når du skal lage en markedsplan. Markedsplanen vil for mange være en konkretisering og operasjonalisering av markedssiden av en forretningsplan. Den skal, basert på research av markedet eksternt og deg selv internt, vise vei for hvordan du skal tilnærme deg potensielle kunder. Slik vil du også spare både tid, samvittighet og ressurser i fremtiden. Følgende spørsmål er spesielt viktig å ta stilling til:

  • Hva kjennetegner din identitet?
  • Hva gjør deg unik?
  • Hvorfor skal noen kjøpe av deg fremfor konkurrentene dine?
  • Hvem er i det hele tatt konkurrentene dine?
  • Hvem er dine potensielle kunder?
  • Hvor, hvordan og når skal du nå ut til dem?
  • Hvilket budsjett og tidsperspektiv skal du forholde deg til?

Det er viktig å avdekke de økonomiske, sosiale, teknologiske og politiske faktorene som kan påvirke merkevaren din utenfra, og samtidig utforske de demografiske, geografiske og psykografiske faktorene ved målgruppen din. Du må også være klar over dine egne sider, og ha en klar formening om hvor du står i alt dette. Til å gi deg noen av svarene kan du benytte flere ulike verktøy. Research av selskapet på mikronivå kan du enkelt gjøre via SEMrush, Woorank og Google Analytics. Konkurrentanalyser kan utføres gjennom verktøy som Social Blade, SEMrush og Ubersuggest. Alternativene er enda flere - finn den løsningen som passer deg.

2. Egen nettside

Med en god plan i bunn og en formening om hvordan du skal gjøre folk bevisst på at du finnes - ja, så gjelder det å gjennomføre. En del av morroa er å bygge selve huset for merkevaren din, som er nettsiden. Der skal du ønske dine potensielle kunder varmt velkommen, hvorpå de får bli kjent med alle sidene ved deg. Forhåpentligvis blir de så imponert at de kommer tilbake for enda et "kaffebesøk". Vær nøye på at nettsiden gjenspeiler din identitet, at den er attraktiv, brukervennlig og teknisk optimalisert for rangering i søkemotorer som Google (SEO). Den bør også ha et klart og tydelig mål om å være enten informativ, selgende, inspirerende eller en kombinasjon av dette.

Plattformen

Den mest brukte plattformen for oppbygging av nettsider i dag er WordPress. Der har man også mulighet til å utvikle nettbutikk gjennom WooCommerce. Plattformen kan virke noe komplisert i starten, men er faktisk veldig grei å administrere. Dersom du ikke liker avansert koding kan du laste ned ferdige maler for design som du enkelt kan redigere og forholde deg til.

Søkeordsanalyse

Så snart du har en nettside på plass er det på tide å sørge for at folk faktisk finner deg. Lag en liste med søkeord som definerer det produktet eller den tjenesten du tilbyr og vær nøye med at dette også representerer innholdet du faktisk har på nettsiden.

Boost

For deg som startup fungerer en nettside som en ekstra boost dersom du tillater den å ha en funksjon for deling av relevante artikler og nyheter med målgruppen din. Det engasjerer og inspirerer litt ekstra i oppstartsfasen, og bidrar positivt på den organiske rangeringen i Google. Med andre ord; en lur idé for å tiltrekke seg verdifull, gratis trafikk.

3. Sosiale medier

I markedsplanen har du gjerne tatt stilling til hvor du ønsker å være synlig, mot hvem og med hva. Tradisjonell markedsføring fra tidligere henvendte seg via aviser, magasiner, plakater, radio og TV. Noen funksjoner fra dette kan fortsatt være aktuelt for mange, men inntoget av digitale medier har skapt enda flere muligheter - og ikke minst til en enda bedre pris. Derfor bør alle i vår tidsalder investere tid og gryn til å være tilstede i sosiale medier. Til og med for en startup med trange budsjetter bør dette være en prioritet. Det trenger ikke å koste deg så vanvittig dyre dommer, og sannsynligvis vil verdien du får tilbake være verdt det uansett.

En stor andel av dine potensielle kunder finnes i en eller flere medier, og er daglig pålogget - først og fremst for å holde kontakt med venner og familie, men også for å holde seg oppdatert på hva som skjer. Som startup blir du nødt til å velge de viktigste kanalene for deg, og legge ressursene dit man mener det er hensiktsmessig. Kanskje er majoriteten av målgruppen din på Facebook og Instagram? Da er det der du skal være, og ikke prioritere Twitter eller TikTok, for eksempel.

Innhold

Du skal være kontinuerlig tilstede med innhold som er relevant, meningsfylt og interessant for målgruppen i de kanalene du bestemmer deg for. Her kan du gjerne kombinere bruken av bilder, video og tekst. I tillegg bør du være bevisst på å holde en god dialog med følgerne dine, som blant annet innebærer å svare på kommentarer og henvendelser.

Merkevarers kvalitet på innholdet i digitale flater øker hver eneste dag. Det kreves enda mer av alle for å holde et tilstrekkelig nivå. Dette kan virke skremmende for mange, og kanskje særlig startups, fordi man ikke orker tanken på å investere i det og det virker nærmest uoppnåelig. Likevel trenger ikke en satsning på innholdsproduksjon å være så vanvittig dyrt. Det handler i stor grad om å være kreativ, tenke kvalitet fremfor kvantitet og ikke minst kontinuitet i arbeidet. La oss komme med noen konkrete forslag til kostnadseffektive tiltak nedenfor.

En blogg på nettsiden krever ikke all verden, og styrker som sagt den organiske synligheten. Samtidig gir det innhold som kan deles i sosiale medier, og med stor gjenbruksverdi i andre sammenhenger. Et annet godt tips er å gjeste en podcast, et seminar eller sende ut pressemeldinger. Da vil du få verdifull synlighet, du bygger nettverk og har muligheten til å spre ordet. 

Så har du alt dette innholdet som vanligvis koster litt mer; foto, video og grafikk. Likevel vil det alltid være muligheter - også her. Gjør det enkelt, men bra til å begynne med. Du trenger ikke et fancy kamera eller utstyr generelt. Sørg heller for at du får frem budskapet på en genial måte som vekker interesse og ettertanke. Post sjeldnere, men bedre. Til slutt; velg de virkemidlene du har størst tro på, og forkast alle de andre.

Kontroll

En annen viktig del av det å være tilstede i sosiale medier for en startup - og forsåvidt for alle andre, er at du til en viss grad kan følge med på merkevarens omdømme. Negative opplevelser sprer seg raskt digitalt, og før du aner kan merkevaren ha blitt svekket. Du vil da ha muligheten til å svare på kritikken. På den annen side vil et godt rykte kunne spre seg vel så fort, og avle nye kunder. Poenget er uansett at tilstedeværelse gir kontroll.

4. Betalt annonsering

For å gi synligheten din enda en "boost" er betalt annonsering en viktig nøkkelfaktor. Basert på hva du har kommet frem til i markedsplanen og den digitale strategien skal annonseringen fokuseres mot karakteristikker og kjennetegn ved målgruppen. I dag finnes det flere ulike kanaler å annonsere i, og igjen gjelder det å vite hvor det er mest gunstig for deg å legge pengene. Er det nødvendig å annonsere i både Google, Facebook, Snapchat, LinkedIn og Twitter, eller skal du kanskje fokusere på noen av dem? Kanskje er det bedre for deg å starte ett sted hvor du har en god profil og tyngde allerede?

digital markedsføring

Suksess i digital markedsføring kommer sjeldent uten større utfordringer - særlig med tanke på den harde konkurransen som finnes der ute. Derfor skal du ha en ordentlig plan og strategi i bunn, riktig innstilling og tålmodiget til å begynne med. Dermed vil de tiltakene som er blitt nevnt i dette innlegget være lettere å håndtere og ikke minst gi bedre effekt.

Trenger du hjelp til markedsføring av din startup? Vi har både tid, kompetanse og verktøy til å bistå de områdene du har behov for - til en konkurransedyktig pris. Ta kontakt for en hyggelig prat!

Andre innlegg

Kampanjeplan – hva er det og hvorfor trenger du det?

Kampanjeplan – hva er det og hvorfor trenger du det?

Husk dette når du skriver annonsetekster

Husk dette når du skriver annonsetekster

Har du blitt lurt? Når svindlere tar betalt for oppføring i Google Min Bedrift

Har du blitt lurt? Når svindlere tar betalt for oppføring i Google Min Bedrift

Nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert? Meld deg på vårt nyhetsbrev!