Markedsføring gjennom internett er for mange komplisert. De fleste bedrifter drømmer om suksess digitalt - med sosiale medier og en innbydende nettside som gir resultater. Slik suksess kommer sjeldent alene, men dersom man jobber strategisk over lengre tid vil det øke sannsynligheten for at du presterer på et høyere nivå.
 

Hva er en digital strategi?

En digital strategi hjelper deg å nå spesifikke mål tilknyttet egen digital tilstedeværelse. Dette gjøres gjennom å fokusere på de mest  relevante faktorene - valgte kanaler for markedsføring (eide, fortjente og betalte), innholdet i disse og hvordan det best skal målrettes mot målgruppen(e). For de aller fleste virksomheter er målet med en slik digital strategi å øke konverteringer eller salg.

Digital strategi


Fordelene med en digital strategi

  • Mer effektiv innholdsproduksjon, samt distribuering og oppfølging av dette
  • Innsamling av relevant og nyttig data om kundene. Analyser av dette kan styrke den digitale
         markedsføringen videre
  • Bedre kundeservice og dialog med kundene

En digital strategi ligner den velkjente markedsføringsstrategien. Forskjellen er at den digitale strategien retter seg utelukkende mot resultater i de digitale flatene. En bedriftsstrategi eller markedsplan vil være gunstig å ha i forkant. Det er nemlig fordelaktig å kjenne til virksomhetens mål, visjon og målgrupper, og ikke minst se seg selv i det store bildet; hvordan ser markedet ut, og hvor godt står man blant sine konkurrenter?

Målet for den digitale strategien kan for eksempel være, slik vi har vært inne på, å øke salget av et produkt. Tiltakene som skal iverksettes i forbindelse med dette er det som utgjør den digitale strategien. 

Innholdet i en digital strategi

Innholdet i en digital strategi er stort og sammensatt. Kort beskrevet handler det om å definere mål og målgruppe, evaluere nåværende aktivitet og innhold i digitale flater, planlegge og velge hvilke flater man ønsker å satse på videre og hva disse skal bestå av. Det er også viktig å ta i betraktning aktuelle kampanjer og annonsering i forbindelse med dette. Deretter gjelder det å se til at all aktivitet koordineres på en god måte. Nedenfor har vi listet opp de viktigste elementene i en digital strategi.

  1.  Innholdsmarkedsføring

    Produksjon av innhold som er meningsfylt, interessant og relevant for målgruppen. Dette skal senere publiseres, og gjerne som en del av inbound marketing.
  2. Markedsføring i sosiale medier

    All aktivitet som skjer de valgte sosiale mediene. Det kan for eksempel være i Facebook og Instagram. Dersom du har en blogg på nettsiden din gjelder denne også her.
  3. SEO (søkemotoroptimalisering

    Det er som regel ønskelig å oppnå en viss synlighet i søkemotorer som Google. Ved å jobbe med SEO sørger man for å optimalisere egen nettside for nettopp dette.
  4. E-post markedsføring

    For eksempel nyhetsbrev.
  5. Native annonser

    Med native annonser forsøker man å etterligne innhold som tidligere har gitt gode resultater.
  6. Pay-per-click (CPC) annonser

    Med en slik type annonsering betaler du hver gang en potensiell kunder trykker på annonser. Typisk verktøy for dette er Google Ads.

Ta gjerne kontakt med oss dersom du trenger hjelp til å lage en digital strategi som oppnår bedre digital tilstedeværelse, konvertering og salg! 

Andre innlegg

Har du blitt lurt? Når svindlere tar betalt for oppføring i Google Min Bedrift

Har du blitt lurt? Når svindlere tar betalt for oppføring i Google Min Bedrift

Hva er Schema og strukturert data?

Hva er Schema og strukturert data?

Har du oppdatert til iOS 14? Dette bør du vite

Har du oppdatert til iOS 14? Dette bør du vite

Nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert? Meld deg på vårt nyhetsbrev!