Du tenker kanskje ikke så ofte over det, men menneskekroppen innehar kjemikalier som spiller en helt sentral rolle i vurderingen av merkevarer. Det handler rett og slett om å gi følgerne dine de gode øyeblikkene som gir sommerfugler i magen - øyeblikk de kommer til å huske i lang tid.

 

Dopamin

Husker du sist gang du følte deg skikkelig bra, og tenkte at dette var noe du ønsket mer av? Da har du opplevd effekten av dopamin - kroppens naturlige rus. Denne rusen oppstår for eksempel når du trener, spiser eller hører på musikk. Det du opplever er spennende, og hjernen din belønner situasjonen ved å utløse dopamin. Kjemikaliet er svært avhengighetsskapende, og gir en positiv påvirkning for læring og minne. For en markedsfører er dette svært viktig å forstå, særlig med tanke på tiden vi lever i. Ved å skape spennende og engasjerende visuelt innhold leverer du en helt spesiell opplevelse - en opplevelse som ikke føles som reklame, og dette er selve hovedpoenget. Du vil kommunisere en verdi som forbrukeren vil huske og samtidig sitte igjen med et ønske om å lære enda mer.


Endorfin

Endorfin øker utskillelsen av dopamin, er kroppens lykkerus og fungerer som smertelindring ved ukomfortable situasjoner eller stress. Se for deg en forbruker som har en dårlig dag, men som får et ordentlig godt øyeblikk idet vedkommende blir eksponert for ditt innhold. Det skjer fordi innholdet du har produsert treffer en nerve ved at det er gjennomtenkt, genuint og verdifullt. Din merkevare har klart å gjøre noen oppstemt og glad, når det meste virket tilsynelatende håpløst. Sørg for å levere de gode øyeblikkene.

 

Oxytocin

Som en form for videre bekreftelse og belønning for at forbrukeren liker innholdet ditt utløses kjærlighetshormonet oxytocin. Dette gir den samme gode følelsen som ved en forelskelse. Oxytocin er det som faktisk gjør det mulig å bygge relasjoner til andre mennesker, og dermed også etablering av empati og tillit. For all merkevarebygging er som kjent dette viktige faktorer. Du må være villig til å dele mer av din tid, dine historier og din personlighet. På den måten kan du forvente å motta det samme i retur. Å bygge en slik god relasjon tar tid, men det er til gjengjeld lite som føles bedre.

Andre innlegg

Hva er inbound marketing?

Os Trekultur

Hvorfor bry deg om SEO?

Vi tar for øyeblikket imot nye henvendelser!

Trenger din bedrift hjelp med markedsføring eller lurer du på hva det vil koste for noe?

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Send en forespørsel