Hvilke trender bør du følge med på dette året? Vi gir deg de ferskeste og viktigste forventningene hos dagens forbrukere. 

Fysisk og digital tilstedeværelse

Covid-19 har medført at flere nå handler digitalt, altså har e-handelen vokst kraftig. Ikke bare shopper vi. Folk lærer, bestiller mat, spiller og underholdes, og særlig gjennom mobilen. I tillegg er vi blitt mer og mer opptatt av video som et troverdig medium til å skaffe informasjon og vurdere merkevarer. Siden mars 2020 har flere bedrifter skjønt dette, og fulgt opp med direktesendinger og digitale arrangementer - blant annet for å lansere nye produkter eller drive opplæring.

Handleopplevelser flest vil aldri bli helt de samme, og derfor vil det å skape gode digitale opplevelser være alfa omega fremover. En kombinasjon av fysisk og digital tilstedeværelse som kontinuerlig forbedres blir nøkkelen for både vekst og overlevelse. De fysiske butikkene som faktisk har overlevd pandemien så langt, har klart å finne slike løsninger. Og selv om mange butikker har overlevd takket være forbrukere som har skjønt og vist vilje til å handle lokalt, så skal ikke dette tas for gitt. Bedrifter er nødt til å etterleve forbrukernes nye måter å tenke og handle på.

De gode opplevelsene

Covid-19 alene har skapt vaner og forventinger som medfører at mange sannsynligvis vil forbli digitale shoppere fremover. Bedrifter må derfor imøtekomme dette gjennom økt fokus på de gode kundeopplevelsene og brukervennlighet i sine plattformer. Målet bør helt klart være å forbedre opplevelsen for de eksisterende kundene, men også for å holde på de helt ferskeste. 

Kunder er mer villig til å handle dersom kommunikasjonen drives på et autentisk og personlig nivå. Ikke bare vil vi ha det personlig - vi vil ha det ! Flere av de bedriftene som har overlevd pandemien har klart å skape nettopp de gode opplevelsene på et personlig plan - selv uten at det føles som spam. Her er kunstig intelligens et sentralt verktøy, da det blant annet kan tilpasse opplevelsen til hver enkelt kunde uavhengig om møtepunktet er på nett eller i fysisk butikk. Forbrukerne aksepterer ikke lenger "one size fits all". 

Det første forbrukerne evaluerer er om innholdet og det du tilbyr er enkelt å ta i bruk, forstå, bruke, dele og kjøpe. Lojale forbrukere er ofte de som kan si seg fornøyd med en sømløs opplevelse ved interaksjon med en merkevare.

Etikk og bærekraft

Ikke overraskende vil etikk og bærekraft være viktige temaer også det kommende året. Dagens forbrukere er mer bevisst og opplært på hva miljøavtrykk betyr og hva verdikjeden består i. Dette påvirker utvilsomt deres atferd og kjøpsvaner. Gjennom pandemien har mange vært flinke til å støtte de lokale butikkene, og fokus på bærekraft kan være én av flere forklaringer.

Forbrukerne vet at de ikke er i stand til å redde hele verden alene, derfor må næringslivet og merkevarer gå i front. På den måten blir virksomheten umiddelbart verdsatt på et helt annet nivå. Endringene trenger ikke være store, men man bør forsøke å implementere noe inn i systemet, om det så bare er små elementer til å begynne med.

Andre innlegg

Slik arbeider Marketmap med nettsider

Slik arbeider Marketmap med nettsider

Forstå hvordan kundene dine tenker

Forstå hvordan kundene dine tenker

Marketmap utvider med avdeling i Bergen

Marketmap utvider med avdeling i Bergen

Hver dag setter vi virksomheter på kartet

Har du spørsmål eller trenger hjelp med digital markedsføring?