Husker du sist gang du ble eksponert for en god historie? Vi mennesker har fortalt historier i flere tusen år, og det fungerer fortsatt. Enkelte reklamer husker vi bedre enn andre, for eksempel Rema 1000 sin velkjente "Doffen har daua" fra 2004. Reklamefilmen ble en stor snakkis den gang, og mange husker den fortsatt. Hva skal til for at en historie er så god at den huskes?


Historier som stopper scrollingen

Med historiefortelling har vi kunnet skape forståelse for oss selv, andre og livet generelt. Menneskeheten har opplevd dette i flere former - gjennom bibelskrifter, eventyrfortellinger, aviser, foto, skjønnlitteratur, magasiner, TV, videospill og musikkvideoer. Med internett og sosiale medier har vi nå utvidet horisonten for hva som er mulig - både når det gjelder de kreative prosessene og budskapets rekkevidde. Vi har kommet dit hen at vi nå "scroller" oss frem til den beste historien.

Og vi scroller mye - veldig mye. I gjennomsnitt scroller vi faktisk 180 meter med digitalt innhold hver eneste dag. Mye av innholdet oppleves som støy, og derfor er det også vanskelig å få noen til å legge merke til akkurat deg.

Scrollingen i seg selv aktiverer svært få deler av hjernen. Dette kan de fleste av oss relatere seg til - vi stirrer tomt inn i skjermen og venter på at det dukker opp noe som er interessant nok. Vi bryr oss ikke inntil det dukker opp en veldig god historie. Først da aktiveres enda flere deler av hjernen. Plutselig blir man veldig oppmerksom og nysgjerrig, og konsentrasjonen skjerpes for å få med seg hele budskapet. Ganske ofte frigjøres også en eller annen form for følelsesladet reaksjon, hvilket påvirker engasjementet. Som avsender av et budskap er det nettopp dette man ønsker og dette man trenger. Historiefortelling er altså det virkemiddelet i dag som kanskje virker mest effektivt for å stoppe folks scrolling, men den må være god nok. 


Når er en historie god nok?

Du har sånn ca. tre sekunder på deg til å fortelle din historie med tanke på dagens mengde av innhold i sosiale medier. Da må den rett og slett være god nok. 

Gode historier formidles genuint, hvor budskapet er spesielt tilpasset målgruppens personlighet. En god nok historie forteller sannheten, og den forteller det mottakeren har behov for å vite eller interesserer seg for. Den treffer dypere og bedre, og overbeviser med mye større kraft fordi budskapet føles mer autentisk og riktig. En god historie inspirerer, veileder og hjelper fremfor å mase og forstyrre.

Husk også dette; du skal ikke selge kun for å selge. Du skal levere opplevelser og følelser som er tilknyttet ditt produkt eller din tjeneste. Deretter kommer salget. Ta for eksempel selgeren av en drikkeflaske. Han selger ikke kun av rent praktiske grunner. Han selger følelsen av å se drikkeflasken, åpne den, drikke fra den og lukke den. Kanskje han til og med selger opplevelsen av å få den levert og av å pakke den ut. Det du selger skal altså være en integrert del av noe større. Samtidig skal det være problemløseren og "helten".

Historier kan være dramatiske, humoristiske eller fylt til randen med action. Fasiten på hva som bør fortelles ligger ikke hos deg, men hos følgerne dine. Bli derfor godt kjent og dyrk ditt forhold til dem. Da vet du hva de ønsker seg, hva de vil høre, vite og se. Sett menneskene og opplevelsene i sentrum, og husk for all del godt innhold.

Lykke til!

Andre innlegg

Hva er inbound marketing?

Os Trekultur

Hvorfor bry deg om SEO?

Vi tar for øyeblikket imot nye henvendelser!

Trenger din bedrift hjelp med markedsføring eller lurer du på hva det vil koste for noe?

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Send en forespørsel