Tenk deg en virksomhet som eksisterer på papiret, men som egentlig ikke eksisterer i virkeligheten. En virksomhet som potensielt kunne løst behovene for så mange, men som ikke gjør det. Fordi kundene rett og slett ikke finner merkevaren.

Markedsføring er kanskje den viktigste nøkkelen til å skaffe kunder og salg, og kan utføres gjennom mange ulike kanaler, og på enda flere måter. Kombinasjonen av strategi og kreativitet bidrar til merkevarebygging, og vær du sikker - det handler om mye mer enn bare en logo.

Kjennskap og kunnskap

Noe av vitsen med markedsføring er å drive aktiv opplæring av målgruppen, og gjøre merkevaren din synlig og kjent. Kort fortalt gjøres dette gjennom kontinuerlig kommunikasjon som forteller om din unike identitet og det du ønsker å tilby. Over tid vil målgruppen føle seg oppdatert, inkludert og trygg. I sum er målet å oppnå positive assosiasjoner til merkevaren din som medfører at du blir enklere å huske eller gjenkjenne.

Verdi

Markedsføring gir også stor verdi, for eksempel fra en potensiell kundes ståsted - så lenge det er godt nok målrettet. En viktig forutsetning for dette er meningsfylt, interessant og relevant kommunikasjon. Dersom den er det, vil beslutningsprosessen bli betydelig enklere for målgruppen. Markedsføring gir også stor verdi for virksomhetene selv, da man vil oppleve økt salg som følge av effektiv og god prioritering av dette.

Gode kunderelasjoner og fornøyde ansatte

Gode relasjoner gir tillit og lojalitet. Husk at kunder og ansatte er dine viktigste og beste ambassadører - fordret at du tar vare på dem. Igjen er nøkkelen markedsføring - både eksternt mot kundene og internt mot de ansatte. Du må forstå kundene og deres behov, og bevise at dere er riktig match. De ansatte er ditt ansikt utad, og de skal føle seg motivert og ivaretatt for å gjøre en så god jobb som mulig. Alt dette krever tid og ressurser, men vil utvilsomt være verdt det.

Ønsker du å prioritere markedsføring, men ikke vet hvor eller hvordan du skal begynne?
 Vi kan hjelpe, og skreddersyr en løsning som passer for akkurat deg! 


Ta kontakt i dag

Andre innlegg

Hvordan utforme et godt budskap?

Hvordan utforme et godt budskap?

Hvordan drive markedsføring i sommerferien

Hvordan drive markedsføring i sommerferien

PRYO – uke med Eivind Dalløkken

PRYO – uke med Eivind Dalløkken

Hver dag setter vi virksomheter på kartet

Har du spørsmål eller trenger hjelp med digital markedsføring?