Å skrive gode annonsetekster er viktigere enn du kanskje tror. Faktisk er det helt avgjørende for å vekke publikums oppmerksomhet og nysgjerrighet. Ikke minst for å skape en vilje til å utføre en bestemt handling. Her kommer det vi anser som det viktigste å ha i bakhodet når du skriver annonsetekster. 

Kjennskap til målgruppen

Når du setter opp et annonsebudskap er det viktig at du har god nok kjennskap til de menneskene du ønsker å målrette mot. Da vet du bedre eksakt hva de kunne tenke seg å høre og se fra deg. Forhåpentligvis har du allerede utarbeidet det vi kaller personas, som forenkler dette arbeidet betraketlig. Ved å sette deg inn i deres posisjon vil du bedre forstå behovene, og videre kunne forestille deg hvilket budskap som best vil appellere som en løsning. Ikke snakk om deg selv, men fokuser på dem som mennesker og hvilken verdi du kan tilby.

Tone of voice

Alle merkevarer har en egen identitet, og med det følger som regel klare retningslinjer for språklige formuleringer. Pass på at du forholder deg til egen personlighet, og snakk til publikum på en slik måte at de nærmest automatisk forstår at budskapet kommer fra akkurat deg. Jobb med å forhindre at teksten blir for tung og kjedelig. Det skal være lett å fordøye, og samtidig spennende og relevant.

Call to action

Poenget med annonser er ofte å lede målgruppen din videre til en bestemt handling. Kanskje ønsker du at de ringer, sender en melding, trykker seg inn på nettsiden din eller kjøper noe. Forsøk å formulere deg kreativt i den forbindelse - for eksempel ved å underbygge "kjøp nå" med en veldig kort beskrivelse av hvorfor det lønner seg å kjøpe av deg. Eller få målgruppen din til å føle seg helt spesiell ved å gi dem et eksklusivt tilbud, for eksempel. Mulighetene er mange! 

Andre innlegg

Kampanjeplan – hva er det og hvorfor trenger du det?

Kampanjeplan – hva er det og hvorfor trenger du det?

Digital markedsføring for startups

Digital markedsføring for startups

Har du blitt lurt? Når svindlere tar betalt for oppføring i Google Min Bedrift

Har du blitt lurt? Når svindlere tar betalt for oppføring i Google Min Bedrift

Nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert? Meld deg på vårt nyhetsbrev!