Inbound marketing handler om å tiltrekke seg kunder på en gjennomtenkt og inspirerende måte, fremfor å presse og skyve dem unødig. Dette er rake motsetningen til tradisjonell markedsføring, også kalt "outbound marketing" - som føles mer som påtvunget reklame, støy og plageri. Med inbound marketing handler det ikke lenger bare om markedsføring og salg, men om en helhetlig forståelse.

Ved å bruke inbound marketing skal du utdanne forbrukerne og levere de gode kundeopplevelsene av høy verdi - i all markedskommunikasjon og ved alle kontaktpunkter. Det er forbundet med målrettet, relevant og godt innhold som faktisk hjelper kundene videre i kjøpsprosessen, og forhåpentligvis leder til et kjøp av ditt produkt eller tjeneste.

Inbound marketing

Forskjellen på inbound og outbound

Outbound marketing kjennetegnes av en selger som tar initiativ og oppsøker kunder direkte - enten gjennom kalde telefoner, uadressert reklame, e-post eller TV og radio - reklame. Dette krever ofte store markedsføringsbudsjetter og sikting i blinde. Outbound marketing virker også forstyrrende. 

Med inbound marketing er man tilpasset moderne tid - med et større kundefokus hvor kundene selv får rom til å ta initiativet. Du som bedrift kan bruke tiden på å bearbeide egne hjemmesider og sosiale medier slik at du er til god hjelp for dine potensielle kunder. Med inbound marketing tiltrekker du deg rett og slett leads, fremfor å irritere dem.

inbound marketing

Hvorfor inbound marketing?

Fordi kundereisen har endret seg. Takket være sosiale medier og søkemotorer som Google kan kunder enkelt gjøre research på egenhånd og evaluere og ta beslutninger basert på disse funnene. Det betyr en liten endring i roller hvor forbrukeren sitter med større makt. Nå er det de som bestemmer spillereglene, ikke du. Derfor er det blitt vanskeligere å overbevise som selger. Og derfor er inbound marketing løsningen for at din bedrift skal kunne fortsette å vokse.

Med inbound marketing kan du dra stor fordel av de digitale plattformene ved å fokusere på å levere nyttig og spennende innhold. På den måten kan du også veilede dine potensielle kunder gjennom hele kundereisen. Det bygger både tillit, respekt og kjærlighet til akkurat din merkevare. Neste gang kundene orienterer seg etter den beste løsningen vil din posisjon være styrket.

Inbound marketing gir deg også flere leads, og ved å styrke din relasjon til disse blir det automatisk lettere å drive salg. Basert på informasjon fra nettsiden eller skjemaer som er lastet ned, er det lettere å hjelpe leadet med den aktuelle utfordringen. Og det beste med alt? Inbound marketing sørger for at disse menneskene blir sett og hørt - også i etterkant. Du fortsetter nemlig å levere merverdi i lang tid etterpå, og kunden vil til slutt bli en lojal ambassadør for din merkevare.
 

inbound marketing

Hvordan starte med inbound marketing?

Metoden for inbound marketing tar utgangspunkt i fire ulike steg:

  • Tiltrekke
  • Konvertere
  • Selge
  • Begeistre

I praksis er det følgende som skjer; du ønsker å tiltrekke deg kunder - fortinnsvis besøkende til nettsiden slik at de eksponeres for ditt budskap og hva du kan tilby. Dette oppnår du best ved at landingssidene dine er søkemotoroptimalisert. Deretter gjelder det å konvertere disse besøkende til leads ved å lede dem videre gjennom nettsiden eller få de til å engasjere seg i dine sosiale medier, samt få de til å legge igjen mest mulig informasjon. Forhåpentligvis har du klart å generere flere leads som du nå ønsker å selge til, og basert på informasjon og resultater du har klart å samle inn vil det nå være lettere for salgsavdelingen å lukke salg. Derfra gjelder det å jobbe med å styrke din relasjon til dette leadet ved hjelp av engasjement, begeistring, god kundeservice og oppfølging slik at de holder seg lojale mot deg i fremtiden. 

Igjen har du viktigheten av å kunne tilby godt innhold og gode kundeopplevelser, også kalt "content marketing" på nyeste norsk. Når vi snakker om godt innhold finnes dette i mange former, for eksempel landingssider, bilder, videoinnhold, blogpost, grafikk, animasjon, podcasat, e-bøker og tekstdokumenter. For deg handler det i stor grad om hvordan du bruker informasjon og sporer dette videre etter at innholdet er konsumert slik at du best mulig kan geleide forbrukerne gjennom kundereisen og ikke forlater deg umiddelbart.

Andre tips til deg som nå ønsker å sette i gang med inbound marketing er å kartlegge hvor i kundereisen du faktisk faller av. Hvor mister du kunden? Finnes det gap i kundereisen som bør tettes, og hva skal så til for å gjøre dette på en god måte? Glem den gamle trakttilnærmingen som hevder at du til stadighet bør pøse på med mer i toppen, før du kanskje ender opp med en kunde i bånn. Med denne tilnærmingen blir kundens faktiske ønsker og behov nærmest glemt, og det gir deg flere urelevante leads og flere problemer. Ikke minst er det viktig å være bevisst på hva som er kundenes problemer og behov, og avdekke om dette er noe du kan løse og isåfall hvordan. 

Hva kreves av deg som bedrift?

For å starte med inbound marketing må det først og fremst være en felles forståelse innad i bedriften, og ikke bare i markedsavdelingen hvor hovedansvaret for øvrig ligger. Inbound marketing påvirker merkevarers totale omdømme, og er dermed alles ansvar. I tillegg må du som bedrift være tålmodig og innstilt på at alt arbeid skal være gjennomtenkt og av høy kvalitet. Kunden skal konstant være i fokus for å gi en best mulig kundeopplevelse.

Inbound marketing egner seg for øvrig spesielt godt i B2B markedet, da dette markedet er mer omfattende med blant annet lengre kundereiser og flere interessenter involvert.

Lykke til med din inbound marketing - vi tror på deg!

Andre innlegg

Hvordan utforme et godt budskap?

Hvordan utforme et godt budskap?

Hele vitsen med markedsføring

Hele vitsen med markedsføring

Hvordan drive markedsføring i sommerferien

Hvordan drive markedsføring i sommerferien

Hver dag setter vi virksomheter på kartet

Har du spørsmål eller trenger hjelp med digital markedsføring?