I 2011 gikk de tre store søkemotorgigantene Google, Bing og Yahoo sammen for å skape et felles vokabular for strukturert data på nettsider. Initiativet ble til Schema.org som er et samarbeidsprosjekt for å lage, vedlikeholde og promotere strukturert data på nett.

Det hevdes at over 10 millioner nettsider bruker Schema.org til å strukturere data. Noen av de store er Google, Pinterest og Microsoft.

Så hva er egentlig strukturert data?

Strukturert data er kode-bit som implementeres rett i koden på nettsiden. Den hjelper søkemotorer og søkeroboter til å kategorisere og forstå innholdet bedre. Koden er ikke synlig for personer som besøker siden normalt, men det er mulig å se koden om man titter i kildekoden.

For eksempel kan noe av dette innholdet være:

  • Produktnavn, beskrivelse, pris og lagrestatus
  • Bedriftsnavn, adresse og kontaktinformasjon
  • Artikkel, blogginnlegg eller nyhet
  • Person
  • Arrangement
  • Og mye mer

Hvis vi tar en nettbutikk der strukturert data for produkter er satt opp som et eksempel, kan søkeroboter enkelt se hva som er produktnavnet, beskrivelsen av produktet, pris, fraktkostnad og mer. Når man har et slikt datasett er det enkelt for søkemotorer å vise informasjonen i søk.

Hvordan strukturert data kan påvirke søk

Google bruker strukturert data på en nettside til å hente ut informasjon som kan dukke opp i enkelte søkeresultater. Knowledge Graph Panel eller kunnskapspanelet på godt norsk.

Kunnskapspanel Google Person

Her ser man et kunnskapspanel for søkeordet "Steve Jobs". Her har Google samlet inn informasjon som fødselsår, barn, utdanning og mer. Alt dette er hentet ur fra nettsider med markert data om Steve Jobs. På denne måten kan Google få lettere innsikt i personen enn om det skulle vært ren tekst.

kunnskapspanel google

Bildet over viser et kunnskapspanel for en søkefrase (SEO) der Google har tatt et utsnitt fra teksten i en Wikipedia artikkel.

Kunnskapspanelet er ikke det samme som Google Min Bedrift der innholdet er fylt ut av eieren av bedriften. Derimot er kunnskapspanelet noe Google har funnet frem til selv og satt sammen.

Hvordan du kan implementere strukturert data på din nettside?

Alle står fritt til å bruke Schema.org som ressurs til å finne frem til ulike typer strukturert data. Du trenger en forståelse av hvordan du på riktig måte bruker den informasjon du finner og det lønner seg å ha en grunnkunnskap om koding.

Du trenger også tilgang til bygge kodebiten inn i nettsidens HTML-fil.

Om du ikke er så teknisk av deg så finnes det gratis verktøy på nett som lager koden for deg etter du har fylt inn nødvendig informasjon. Her også må du installere koden selv

En tredje løsning er å bruke en plugin om nettsiden din kjører WordPress som for eksempel RankMath SEO. Denne utvidelsen hjelper deg med å på en enkel måte implementere strukturert data på nettsiden, men da er du låst til noen enkelt typer data.

Andre innlegg

Har du blitt lurt? Når svindlere tar betalt for oppføring i Google Min Bedrift

Har du blitt lurt? Når svindlere tar betalt for oppføring i Google Min Bedrift

Har du oppdatert til iOS 14? Dette bør du vite

Har du oppdatert til iOS 14? Dette bør du vite

Slik arbeider Marketmap med nettsider

Slik arbeider Marketmap med nettsider

Nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert? Meld deg på vårt nyhetsbrev!