Google har i flere år nå flyttet mer og mer fokus over fra PC til mobil. Med et skift i fokus følger også med nye løsninger spesielt utviklet for mobilbrukere. Google har nå kommet ut med to spennende konsepter som kan være verdt å holde øye med fremover. Begge disse to løsningene henvender seg spesielt til mobilbrukere, men kan også brukes av de på nettbrett og PC.


Google Web Stories

Google web stories

Korte, lettfordøyelig innhold gjør det bra på mobil. Dette kan vi se på apper som Snapchat, TikTok, også Instagram med sine stories og ikke minst Facebook som også kom med en stories-funksjon like etter Instagram. Korte videoer eller bilder som varer i noen få sekunder før man hopper til neste.

Nå vil også Google komme med sitt innspill i form av Web Stories. I motsetning til de nevnte appene skal Web Stories brukes på nettsider i et likt format du er vant med fra Instagram og Facebook. Det skal gi brukeren i kort oppsummering med minimal bruk av tekst, heller et økt fokus på bilder og videoer eller grafikk. Dette er en mer visuell form av fortelling sammenligner man det mot for eksempel et tradisjonelt blogginnlegg.

Web Stories du lager kan dukke opp som et eget resultat på mobil, i bildesøk, eller blant andre Web Stories i søk.

Se vår Web Stories om digital markedsføring for Os Trekultur.

Google Web Stories har vært ute en stund nå, men har ikke vært så enkel å lage for alle. I det siste har det kommet ut en betaversjon for WordPress som alle bruker av WordPress enkelt kan benytte seg av i form av en plugin. Den kan lastes ned her.


Google Shoploop

Rykende fersk fra Google er en ny måte å shoppe og vise frem produkt på. Shoploop er navnet og er såpass nytt at det ennå ikke har lansert for norske brukere.

Enda en plattform utviklet spesielt for mobilbrukere, Shoploop skal gi forbrukere et kjapt innblikk i et produkt i form av en video som har en maks grense på 90 sekunder. For selgere gjelder det å maksimere disse 90 sekundene og gjøre de så selgende som mulig.

For de som selger produkter kan dette bety et skift i hvordan forbrukere får informasjon om et produkt. Hvis Shoploop tar av så er det nok mange butikker som kanskje må endre fokus fra å vise produkter på en tradisjonell måte med produktinformasjon i form av tekst og bilder og heller benytte seg av video.

Det kan virke som at målet med denne plattformen skal være at potensielle kunder skal kunne se hvordan produktene fungerer i praksis, med influencere som snakker om produkter foran kamera. Men det skal også være mulig for vanlige e-commerce butikker å vise frem sine produkter der.

Om noen av disse måtene vil påvirke webdesign og måte vi shopper på vil kun fremtiden vise. Det er uansett lurt å holde øye med trender slik at man lettere kan implementere de som en del av sin digitale markedsføringsplan om det skulle vise seg å bli populært blant massene.

shoploop.app

Google Shoploop

Andre innlegg

Hva er inbound marketing?

Os Trekultur

Hvorfor bry deg om SEO?

Vi tar for øyeblikket imot nye henvendelser!

Trenger din bedrift hjelp med markedsføring eller lurer du på hva det vil koste for noe?

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Send en forespørsel