Google gjør ofte endringer i sine verktøy og måten de viser både organiske resultater og annonseresultater på, så hvordan kan du bli synlig i Google i 2022? Vi gir deg 5 tips du kan følge i år.

5 tips som garantert gjør deg synlig i Google

1. Oppdater informasjonen din i Google Min Bedrift

Google Min Bedrift (forkortet GMB) er et utrolig viktig verktøy som mange bedrifter dessverre glemmer. Når noen vil sjekke åpningstidene til butikken din så er det antageligvis informasjonen du har satt opp i Google Min Bedrift de vil se på. 

Husk å legg til bilder også. En av våre kunder, Rindalshytter, hadde tidligere latt sin GMB-profil forfalle, med utdatert informasjon og ingen bilder av de fantastiske hyttene de bygger. Vi i Marketmap bestemte oss derfor for å fokusere akkurat på dette. Vi la til 19 bilder, produkter (hyttemodeller) og oppdaterte informasjonen.  Dermed gikk bildevisninger av hyttene deres opp fra 0 til å nå være rundt 2000 bildevisninger i måneden.

Google min bedrift synlighet

2. Sats mer på organisk synlighet

Når organisk synlighet fungerer så fungerer det utrolig bra. Du vil få en konstant strøm av potensielle kunder som klikker seg inn på nettsiden din via et søkeresultat.

Får å få dette til trenger du innhold på nettsiden din, samtidig som innholdet og nettsiden som helhet er søkemotoroptimalisert.

Kanskje 2022 er året der du starter en blogg? Uansett så trenger du unikt og hjelpende innhold som svarer på spørsmål som blir søkt på.

3. Annonsér på søkeord med mindre konkurranse

Har du et lavt annonsebudsjett og er i en industri med hard konkurranse? Finner du søkeord som er relevant til din bedrift og har et lavere søkevolum, prøv det ut. I stede for å betale 8 kroner per klikk på et søkeord alle dine konkurrenter bruker så prøv andre søkeord som koster deg mindre.

Her må du selvfølgelig se an hvilke søkeord som finnes og hvor i kjøpsprosessen personene som søker på disse ordene er. En person som søker på "bmw forhandler" er nok nærme til å kjøpe enn noen som søker på "bmw 5 serie bagasjerom liter".

Husk også å bruk ramme søkeordene dine med [hakeparenteser] som vil gjøre at du kun dukker opp på det søkeordet du velger eller med "anførselstegn" som betyr at du kan dukke opp i fraser som ligner eller er relatert til søkeordet du skriver inn.

4. Ikke glem Google Shopping

Har du en nettbutikk, men har ennå ikke tatt i bruk Google Shopping, da burde du gjøre det nå. Det er helt gratis, men du har også mulighet til å annonsere på produkter du selger.

Mange søker på produkter i Google så hvorfor ikke bruk denne muligheten til å bli enda mer synlig med produktene dine.

5. Lag en video som havner på forsiden

Videoresultat i Google

Har kunder i din bransje spørsmål de ofte stiller? Hva om du lager en video som gir svar på spørsmålet. Om det ikke finnes lignende videoer som dette så har du en stor mulighet til å få videoen din i søkeresultatene.

Korte videosnutter som svarer konkret på spørsmål er ofte foretrukket hos mange. Ta den muligheten og gjør noe som ikke mange gjør. 

Det trenger ikke å være typiske spørsmål-og-svar-videoer, det kan også være en video som viser hvordan man bruker produktet ditt for eksempel.

Sammendrag

Det finnes mange Google verktøy som kan gjør deg mer synlig i Google i 2022, bruk dem og bruk dem ofte. Du trenger ikke et stort annonsebudsjett for å bli synlig, det meste koster deg kun tid. Har du spørsmål så står vi klar til å hjelpe deg.

Hva venter du på? Sett i gang og gjør noe som får merkevaren din synlig. Husk at markedsføringsaktiviteter tar tid, ikke forvent resultater over natten. 

Andre innlegg

Vi bytter navn til Heliks

Vi bytter navn til Heliks

Innhold som konverterer

Innhold som konverterer

11 tips til bedre Facebook videoannonser

11 tips til bedre Facebook videoannonser

Nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert? Meld deg på vårt nyhetsbrev!