Hvordan fungerer egentlig Instagrams algoritmer? For mange er dette et spørsmål som virker å ha et altfor komplisert svar. Og ja, algoritmene i seg selv har en litt komplisert konstruksjon, men det er likevel ganske enkelt å forklare. I dette innlegget gir vi deg de viktigste aspektene du bør være klar over for å styrke det strategiske arbeidet ditt.

Feed

"Feeden", også kalt siden for nyhetsoppdateringer, er som kjent de postene som dukker opp idet du åpner Instagram. Algoritmene bestemmer spesifikt hvilket innhold du eksponeres for i denne feeden. Hvordan bestemmes dette? For det første kommer det an på hvilke kontoer du følger og hvilke type poster du engasjerer deg mest med i form av likes, kommentarer, delinger, lagringer og meldinger. Altså, basert på atferden din kan algoritmene anta hvilke poster du vil være mest interessert i. Det betyr også at jo mer aktivt du sjekker inn i appen, desto større er sjansen for at Instagram "belønner deg" ved å vise mer av ditt innhold til publikum også.

En annen ting algoritmene er opptatt av er hvilket forhold du har til venner, familie og andre personer du bryr deg om. For å gi deg det du virkelig vil ha, bruker systemet informasjon om nettopp dette for å snekre sammen relevant innhold til deg. Denne informasjonen er et resultat av hvordan du oppfører deg i appen. Det kan for eksempel være på bakgrunn av hvem du søker på, hvem du sender meldinger med eller hvem sitt innhold du vanligvis liker ekstra godt.

I tillegg til engasjementet i seg selv, er også algoritmene bevisst på tidspunktene dine for publiseringer. Hvorfor? Fordi det ønsker å servere Instagram brukere oppdatert og relevant innhold til en hver tid. Dersom du ønsker å skape mer engasjement blant følgerne dine mot egne poster, kan det derfor være lurt å vurdere hvilken tid på døgnet følgerne er mest aktive. Da øker du sannsynligheten for å skaffe mer engasjement og på den måten også større rekkevidde. 

Kontinuitet og jevn tilstedeværelse påvirker også hva du eksponeres for i feeden din. Jo mer aktiv du selv er, jo mer relevant og meningsfylt innhold vil du få servert. Ved mindre aktivitet i appen, vil algoritmene ha vanskeligheter med å tolke hva du er interessert i. Da vil feeden fort domineres av innlegg som Instagram tror du liker, og ofte kun høydepunktene for dagen.

Hvem og antall kontoer du følger er også av betydning. Vær obs på at "ghost" følgere som bare ligger der kan gjøre mer skade enn godt for din rangering. Grunnen er rett og slett at disse ødelegger troverdigheten din, og det gir algoritmene en slags feilmelding. Typisk fører dette til at du "straffes" ved å få mindre engasjement. Vær derfor nøye med å gjennomgå følgerne dine jevnlig for å fjerne slike inaktive kontoer.

Stories

Det er heller ikke rent tilfeldig hvordan stories dukker opp i Instagram. De kontoene du viser størst interesse for vil automatisk stille seg fremst i rekken. Også i denne sammenheng er tidspunkt en viktig faktor, da algoritmene fortsatt er bevisst på å levere ferskest mulig innhold. Her er det en stor fordel å være mye aktiv i stories. Da vil du være synlig for følgerne dine store deler av dagen  - gitt at de engasjerer seg i innholdet ditt fra før. Desto flere visninger - også her, jo bedre ranking får du.

Explore

Explore page har relativt lik oppbygning som siden for nyhetsoppdateringer. De leverer begge innhold som algoritmene tror at du liker. Forskjellen ligger i hvilke kontoer du eksponeres for. I explore page har du muligheten til å oppdage helt nye kontoer innenfor dine preferanser. I tillegg består siden av kategorier, og du kan dermed prioritere til en viss grad hva du ønsker å se. På lik linje med alle andre, har også din konto en sjanse til å vises i explore page. En forutsetning for dette er at postene dine klarer å skape såpass stort og godt engasjement at Instagram ønsker å vise deg frem til flere. Faktorer du rangeres på bakgrunn av er gjerne hashtags, kvaliteten på innholdet ditt og om det faktisk finnes samsvar mellom dette, caption og tema du ønsker å formidle. For bedrifter er dette spesielt viktig. 

IGTV og Reels

Også for IGTV og Reels prioriterer algoritmene innhold fra kontoer du engasjerer deg mest med. Du vil derfor få anbefalt innhold basert på dette. Bruk så mange hashtags som mulig og del Reels dirkete i din egen feed. Husk at videoinnhold verdsettes mest av alt om dagen, så det er ingen grunn til å henge etter på dette.

Masse lykke til med din markedsføring i sosiale medier

Andre innlegg

PRYO – uke med Eivind Dalløkken

Remarketing: hva er det?

Personas: litt mer enn bare en målgruppe

Vi tar for øyeblikket imot nye henvendelser!

Trenger din bedrift hjelp med markedsføring eller lurer du på hva det vil koste for noe?