Sommer betyr ferie, og nå er den rett rundt hjørnet. Da er det lett å tenke at man verken har tid eller behov for å prioritere ulike markedsaktiviteter. Men selv om ferie skal avvikles er det fortsatt mulig å engasjere publikummet ditt.

Sant nok, de fleste av oss har generelt mer tid til overs om sommeren. Det betyr at kunder gjerne bruker lengre tid på å ta beslutninger, og sånn sett endrer de kjøpsatferd. For din bedrift kan det resultere i redusert engasjement og konverteringer. Det beste du da kan gjøre er å tilpasse deg denne atferdsendringen.

PLANLAGTE INNLEGG

Før du tar ferie kan det være lurt å legge opp planlagte innlegg i sosiale medier. På den måten sørger du for at du opprettholder nødvendig aktivitet, og er konstant synlig for både eksisterende og potensielle følgere. Til å utføre dette arbeidet kan du bruke verktøyet Creator Studio.

ANNONSERING

Du kan også optimalisere aktiviteten din gjennom betalt annonsering. Kjør en sommerkampanje med formål om å øke merkevarekjennskap eller trafikk til nettsiden din. Da vil det sannsynligvis være flere leads å ta tak i når du kommer tilbake fra ferie. Samtidig bidrar også dette til kontinuerlig digital synlighet.

NYHETSBREV

En annen mulighet er å sende ut nyhetsbrev til e-postlisten din med relevant, informativt og inspirerende innhold. Kanskje kan du tilby et eksklusivt tilbud, dele nyttig kunnskap eller offentliggjøre en større nyhet. Husk at mottakerne av disse nyhetsbrevene er følgere som allerede liker deg og det du gjør, og de kan dermed være en viktig kilde til mersalg.

SØKEMOTOROPTIMALISERING

Biler trenger service. Det trenger også nettsiden din. Et perfekt tidspunkt for dette er før sommerferien. Ta en gjennomgang - gjerne i fellesskap. Hvordan kan du tiltrekke mer trafikk eller rangere bedre? Hvordan står det til med innhold og søkeord? Hvor god er egentlig brukeropplevelsen? Gjør nødvendige vurderinger, og implementer eventuelle tiltak som trengs for å styrke nettsiden.

INNHOLDSPRODUKSJON

Til slutt vil vi anbefale at du benytter deg av sommertiden for alt den er verdt. Produser så mye foto og video som overhodet mulig slik at du har massevis å ta av til neste sommer. Det kan for eksempel være svært gunstig den dagen du ønsker å kjøre ulike kampanjer og trenger relevant innhold fra akkurat denne årstiden.

God sommerferie når den tid kommer!

Andre innlegg

Hvordan utforme et godt budskap?

Hvordan utforme et godt budskap?

Hele vitsen med markedsføring

Hele vitsen med markedsføring

PRYO – uke med Eivind Dalløkken

PRYO – uke med Eivind Dalløkken

Hver dag setter vi virksomheter på kartet

Har du spørsmål eller trenger hjelp med digital markedsføring?