Et godt budskap kan formidles på så mange forskjellige måter. Vi er opptatt av at det skal være unikt, autentisk og meningsfylt, og gir deg 3 enkle steg du kan følge. 

1. Planlegging

Det første du bør gjøre er å planlegge. Da vil du med større sannsynlighet nå ut til målgruppen din med ønsket effekt. I den forbindelse, still deg følgende spørsmål; hva er målet med kommunikasjonen? Og hvem er målgruppen din - hvilke personligheter finnes, hva interesserer og engasjerer dem, hvor befinner de seg og når? Husk at det er lettere å forme budskap dersom du etablerer personas som ligner mest mulig på målgruppen din.
 

2. Valg av innhold

Nå gjelder det å stadfeste hva du ønsker å fortelle og hvordan. Og det er her planleggingsfasen er selve jokeren. Forhåpentligvis har du lært å kjenne målgruppen din så godt at du vet hva som skal til for å skaffe og beholde deres oppmerksomhet. Budskapet vil også avhenge av målet du har satt deg - skal det skape bevissthet, nysgjerrighet eller utløse konverteringer og salg?

I Marketmap jobber vi for at sluttbrukeren skal sitte igjen med noe ala "dette var helt rått". Hvilken følelsen ønsker du at din målgruppen skal sitte igjen med?

3. Valg av digitale kanaler

Til slutt må du finne ut i hvilke kanaler budskapet skal distribueres. Igjen er research og kunnskap om målgruppen gull verdt. Dersom de hovedsakelig befinner seg på Facebook og Instagram er det jo ingen vits å investere tid og ressurser i flere kanaler enn dette. Videre kan det være aldersmessige forskjeller i mediebruk, så vær klar over hvilke vaner og preferanser som finnes hos eldre og yngre. Sørg også for at nettsiden din er oppdatert og attraktiv, hvis ikke mister de fort interessen.

Trenger du hjelp til innholdsproduksjon? Kontakt oss. 

Andre innlegg

Slik arbeider Marketmap med nettsider

Slik arbeider Marketmap med nettsider

Forstå hvordan kundene dine tenker

Forstå hvordan kundene dine tenker

Marketmap utvider med avdeling i Bergen

Marketmap utvider med avdeling i Bergen

Hver dag setter vi virksomheter på kartet

Har du spørsmål eller trenger hjelp med digital markedsføring?