Alle kjøp starter med et søk etter informasjon, og dette skjer som regel i Google - verdens største søkemotor. Bare i dag er det foretatt 4,4 milliarder søk i denne søkemotoren, og tallet er stigende. Tenk om du klarer å være nok synlig på en slik plattform hvor det florerer av potensielle kunder? Mange bedrifter er blitt flinkere til dette, men flere har fortsatt mye å hente.

Google analyserer deg for å finne ut om du fortjener en organisk god plassering i søkemotoren. Måten du kan gjøre deg fortjent til dette på, er gjennom strategisk bruk av SEO for å kvalifisere og hevde deg i konkurransen om best mulig rangering. På samme tid konkurrerer du da også med all form for Google Ads, hvilket kan medføre at du kommer ganske langt ned i et Google - søk, til tross for at du kanskje oppnår en førsteplass organisk. Likevel er det viktig å påpeke at den organiske biten står for majoriteten av klikk, hvor svimlende 67% av klikkene skjer ved de første fem resultatene som dukker opp. Å betale seg inn med annonser er derfor ikke tilstrekkelig i seg selv.

Til å rangere deg bruker Google 200 ulike tekniske vurderingskriterier, og mange av disse er ennå ikke avslørt. Gjennom indeksering prøver søkemotoren å forstå innholdet ditt. Dersom du jobber strategisk med SEO vil du kunne rangere høyere enn om du ikke gjorde det. Vi anbefaler derfor at du starter i dag med å optimalisere nettsiden din, men enkelte lurer kanskje på hvordan man da går frem?

Det første du kan gjøre er å stille deg følgende spørsmål; hvem henvender vi oss til? Hva burde vi være synlige på, og hvordan gjør vi det? En søkeordsanalyse vil kunne avdekke hva folk flest søker på i sammenheng med dine tjenester eller ditt produkt. Vær også synlig på mye forskjellig, ikke bare på noen få søkeord eller firmanavn alene. Videre bør du tenke over kundens kjøpsprosess, og se for deg alt vedkommende lurer på eller kan være interessert i - uten at det blir usaklig.

Derfra gjelder det å være så synlig som mulig på nøyaktig det brukerne søker etter - enten det er sofaer, kopper eller sekker. Gå i dybden på ditt tema, og inkluder mest mulig relevant informasjon. Sørg også for at nettsiden har en brukervennlig struktur og at den helhetlige opplevelsen av å være der inne er god. Bilder og innhold generelt bør ha så god kvalitet som mulig. Googles algoritmer er også opptatt av at du inkluderer relevante nøkkelord i titler og metadata. Et annet tips er å benytte et medgjørlig CMS (Content Management System) system, som for eksempel WordPress. Denne plattformen har mange muligheter og er samtidig både rask, søkemotorvennlig og skalerbar. I tillegg bør du avklare hvem som er konkurrentene dine og hva de er synlige på. Hva gjør de som er så bra, i motsetning til deg? Er det noe du kan hente og bruke som inspirasjon? SEO er for øvrig svær viktig for de bedriftene som innehar en inbound marketing strategi. 

PS! Husk å smøre deg med tålmodighet - det tar tid å bli synlig i Google.

Sjekk din egen nettside med gratis SEO analyse.

Andre innlegg

Hva er inbound marketing?

Os Trekultur

Fortell din historie

Vi tar for øyeblikket imot nye henvendelser!

Trenger din bedrift hjelp med markedsføring eller lurer du på hva det vil koste for noe?

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Send en forespørsel