God innholdsmarkedsføring handler om å treffe de riktige menneskene - i riktig kanal og til riktig tid. Budskapet i seg selv må oppleves som meningsfylt, interessant og relevant for mottakerne. 

Kommuniser som menneske - til mennesker

Forsøk å behandle målgruppen din som det de faktisk er, nemlig mennesker. Kommuniser med dem på bakgrunn av at de er personer med ulike liv, interesser og behov. Ikke sett for stort fokus på egen bedrift eller de produktene du forsøker å selge.

De gode historiene

Vi kan ikke få sagt det nok. De gode historiene er rett og slett livsviktige for at bedrifter skal oppleves som genuine, relevante og spennende. Med de gode historiene evner man å underholde på en slik måte at det engasjerer. Hva ønsker menneskene å vite? Hva fenger dem? Hvordan kan du flette inn ditt produkt eller tjeneste inn i deres verden?

En passende kanal

For at de gode historiene skal ha ønsket effekt krever det at man finner én eller flere passende kanaler. Ikke alle budskap egner seg like godt overalt nemlig. Hvordan kan du oppføre deg på Facebook i forhold til Instagram, TikTok og LinkedIn for eksempel? Noen kanaler åpner opp for å være mer leken og personlig enn andre. Vær kreativ, og utforsk hvor du best kan kommunisere ditt budskap.

Riktig tidspunkt

Så er spørsmålet, hvilke tidspunkt er passende? Tenk på kundereisen. Hva skal til for at noen ender opp med å kjøpe noe av deg? Hvordan tenker de egentlig underveis? Tilpass innholdet og timing til hvor de befinner seg i kundereisen.

Tålmodighet

Ikke sjeldent forventer mange at resultater helst skal oppstå over natten. I realiteten er innholdsmarkedsføring noe som tar lengre tid enn som så. Det medfører også at det er et arbeid som må følges opp og vedlikeholdes. Start gjerne med en strategi eller plan for hvordan ditt innhold skal distribueres i en tid fremover. Vær obs på å vite hvordan kundereisen ser ut.

Andre innlegg

PRYO – uke med Eivind Dalløkken

Remarketing: hva er det?

Personas: litt mer enn bare en målgruppe

Vi tar for øyeblikket imot nye henvendelser!

Trenger din bedrift hjelp med markedsføring eller lurer du på hva det vil koste for noe?