Det finnes flere typer planer og strategier. En kampanjeplan henger tett sammen med en bedrifts markedsplan, og fokuseres ofte mot bestemte begivenheter, sesonger, høytider, ferier eller lanseringer - for å nevne noe. Ordet kampanje betyr felttog, men kan virke litt forvirrende for mange. I markedsføring handler det kort og godt om å øke satsningen mot konkrete aktiviteter i en avgrenset og kortere periode.

Hva er en god kampanjeplan?

Kampanjer er som nevnt en satsning mot noe helt spesielt. I den forbindelse øker man både innsats og ressursbruk for å gi sin merkevare en "boost". For eksempel vil det for mange skobutikker være naturlig å kjøre én kampanje rettet mot vintersko og én kampanje mot sommersko. Et annet eksempel er virksomheter som setter opp kampanjer frem mot Black Friday for å vise hvilke eksklusive og gode tilbud man kan tilby i den perioden. Med en god kampanjeplan i bunn vil man sannsynligvis oppleve gode resultater.

Kampanjeplanen bør først og fremst definere hva som er målene for kampanjen. Hva skal oppnås med kommunikasjonen? Hvilken atferd ønsker du å utløse hos målgruppen? Hvilken effekt skal de ulike mediekanalene gi? Disse målene vil typisk være forankret til en bedrifts overordnede mål. Videre bør man strukturere opp hva som skal skje - hvor og når. Ikke minst hvilket budsjett har man å forholde seg til, og hvordan kan det best fordeles? Og til slutt trenger du en tydelig fordeling av ansvar som sier noe om hvem som skal følge alt dette opp.

Hvorfor trenger du en kampanjeplan?

Med en kampanjeplan vil sannsynligvis resultatene bli bedre - rett og slett fordi den tvinger deg til å ta viktige valg på forhånd. Ved at dette er dokumentert forenkles både arbeid og oppfølging underveis, samt evaluering i etterkant. Ikke minst har du bedre forutsetninger for å finne avvik og gap som kan forbedres til senere.

Kampanjeplaner brukes flittig blant flere merkevarer, og skal ha mye av skylden for suksesssen hos de aller sterkeste.

Andre innlegg

11 tips til bedre Facebook videoannonser

11 tips til bedre Facebook videoannonser

Husk dette når du skriver annonsetekster

Husk dette når du skriver annonsetekster

Digital markedsføring for startups

Digital markedsføring for startups

Nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert? Meld deg på vårt nyhetsbrev!