Marketmap har siden i fjor høst jobbet aktivt med å utvikle Os Trekulturs digitale fotavtrykk.
Os Trekultur produserer tradisjonsrike treprodukter, noe som gjenspeiles i bedriftens navn “Trekultur”. Produktspekteret er vidt, og spenner fra utvendige omramminger for dører og vinduer til listverk, solide furugulv, komplette kjøkken og gulvvakre himmelsenger. De er i aller høyeste grad en fleksibel bedrift som aldri har levert det samme produktet to ganger. På tross av kjernekompetansen til Os Trekultur er snekkerarbeid har de aldri vært en sinke på markedsføringssiden. Fremoverlent ledelse og en kompetent markedsføringsansvarlig i Gunn N. Axthorne har gjort at bedriften i mange år har levert gode resultater. De valgte allikevel å samarbeide med oss, både for å få nye ideer på markedsføring, men også utfyllende spisskompetanse innenfor videoproduksjon og søkemotoroptimalisering.

Kjøkken og gulv

Det ble tidlig klart at å tro man skulle levere ferdige videoprodukter til Os Trekultur over natten, eller over en uke; det er bare å glemme. Os Trekulturs produkter er tidkrevende og profesjonelle produkter fra a til å, som gjerne tar et halvt år å ferdigstille. Slik ble det med våre videoer også. Vi ønsket å vise frem hele prosessen med å kjøpe to produkter hos Os Trekultur, og valgte i samarbeid med Os Trekultur ut Os-gulvet og kjøkken. Dette fremstår i dag, for vår del, som de produktsegmentene som sterkest representerer Os Trekulturs handverkskompetanse.

Etter mye god og konstruktiv diskusjon ble vi enig om å lage en video om Os-gulvet og en om kjøkken fra Os Trekultur. Videoene skulle forsøke å gi kunden innsikt i prosessen, forståelse for hvorfor dette er kvalitetsprodukt og vise verdien av produktene for kunden. 

Ettersom vi startet filmingen av produksjonen av Os-gulv i høst, etter trærne var felt og kappet måtte vi vente med åpningssekvensene av filmen til nå i vår. Igjennom vinteren har vi derfor vært med Erling Tingstad når han har laget gulvet vi ser i filmen. Fabrikken til Os Trekultur ligger kun en liten kilometer fra Marketmap HQ på Samvirke, så det har blitt mange små, korte turer gjennom vinteren. Det har vært inspirerende å følge prosessen til Os Trekultur. Grove, tjukke trebord blir til flotte og brede gulvbord som skal tåle et helt liv med slitasje. Åpningssekvensen med Helge Kokvoll som feller en gigantisk furu er filmet til slutt. Det er nok noen andre enn de vi ser på filmen som skal få Os-gulv av nettopp dette treet. Det var noen utfordringer knyttet til å finne et tre som var innenfor Os Trekulturs krav for råvare, men vi fant faktisk flere flotte furuer bare et par kilometer fra fabrikken.

Filmingen av kjøkkenet begynte nesten helt på starten av prosessen, med Helge som tegner kjøkkenet. For deg som kunde er egentlig starten av prosessen at du tar kontakt og Helge kommer og måler rommet kjøkkenet skal inn, pinlig nøyaktig. Når man bygger kjøkken med millimeterpresisjon er det svært viktig at målene av rommet er riktig. Vi begynner vår film med Helge på tegnebrettet sitt. Det skal sies at vi har jukset bittelitt, ettersom Helge ofte tegner kjøkkenet sammen med kunden. Slik kan han gjøre justeringer underveis basert på kundens ønsker og preferanser. Vi valgte å filme Helge mens han tegnet det opp igjen, kun i selskap med kaffekoppen sin. Deretter følger vi hele prosessen, fra den datastyrte fresen, til snekkerne som setter sammen kassene og Sabine som maler kjøkkenet.

SKreddersydd kjøkken
Os Trekultur maskin

Til slutt i begge filmene ser vi en trivelig og glad småbarnsfamilie som bruker og trives i det nye miljøet fra Os Trekultur. Vi var heldig med at Os Trekultur skulle levere både gulv og kjøkken til en lokal kunde, dette gjorde det veldig lett å filme de viktige sluttsekvensene som viser familien i det nye, trivelige miljøet, omgitt av Os produkter fra Os Trekultur.

Familie kjøkken Os Tekultur
Kjøkken fra Os trekultur

Alt av video er filmet med Blackmagic Pocket 6K og Blackmagic URSA Mini 4, begge filmer i RAW-format. Alt råmateriale for Os Trekultur er filmet i RAW. Det er mange fordeler og en ulempe med dette. Ulempen er kort og godt at råmateriale tar mye plass, mappen med alt materiale endte på 2,44 TB (2440 GB). Størrelsen medfører at det krever en del av datamaskinen som skal redigere dette. Fordelene oppveier dog dette, RAW-materiale inneholder mye mer informasjon i hver video, som gjør at man har betydelig mer å spille på når man skal justere farger og lys i videoen.

Deler av videoen er filmet i 60 fps, det vil si at man filmer med 60 bilder i sekundet, slik at man kan senke hastigheten på videoen uten at det hakker. Slow-motion video ser meget pent ut, og er mye brukt gjennom begge videoene.
Som følge av at alt materialet er filmet i RAW er filmen redigert i Davinci Resolve Studio. 

Nettside som inspirerer

Selv om Os Trekultur har en høy stjerne i mange miljøer i Norge for sine solide produkter er det fortsatt nødvendig å drive markedsføring. I det 21-århundre søker jo folk ikke lenger etter en bedrift, de søker etter produktet de ønsker å kjøpe. F.eks «kjøkken heltre», da er det viktig at Os Trekultur er synlig i søketreffet på google, gjerne på førstesiden. For og lykkes med dette valgte vi å fokusere på et spesielt søkeord; Kjøkkeninspirasjon.

Kjøkkeninspirasjon Os Trekultur

Søkeordet har 3600 søk i måneden på Google og er et søkeord som er relativt vanskelig å rangere høyt på, med kjemper som Sigdal, Kvik, HTH og fler som dominerer søkeresultatene. Likevel klarte vi å nå førstesiden, med en rangering på 7. plass i skrivende stund. Foran b.l.a IKEA. 

Mange lurer på hvor lang tid det tar å rangere på et søkeord med høyt søkevolum. I dette tilfelle tok det ca. 2 uker.

Etter at Marketmap hadde gjort forarbeidet, fikk vi god hjelp i fra Gunn på Os Trekultur med tekst. Marketmap har dessverre liten kunnskap om trearbeid og innredning til at vi kunne skrive innholdet selv.

Kjøkkeninspirasjon var ikke det eneste søkeordet denne siden rangerte høyt på. Den rangerer nummer 1 på søkeordet "Kjøkkeninspirasjon 2020".

Andre søkeord den rangerer høyt på:

  • Skreddersydd kjøkken
  • Kjøkken uten overskap
  • inspirasjon kjøkken

Tidligere har vi skrevet om hvordan vi fikk vekstios.no høyt opp i søkeresultatene.

Andre innlegg

Frokostseminar: markedsplanlegging og bærekraft

Ny nettside? Her er våre beste tips

Bærekraftig utvikling = morgendagens merkevarebygging

Ta en prat med oss om digital markedsføring

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"b8c9c":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"b8c9c":{"val":"rgb(255, 255, 255)","hsl":{"h":210,"s":0.01,"l":0.99}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"b8c9c":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Kontakt oss