COVID-19 påvirker markedsføring i SoMe

Sosiale medier har lenge vist seg å være svært effektivt for markedsførere og bedrifter, men i 2021 vil det trolig bli viktigere enn noen gang. Dermed vil det også kreve mer av deg som bedrift - du blir nødt til å kunne følge tempoet i de endringene og trendene som oppstår.

Inneværende år stiller seg i rekken over ett av de mest spesielle årene i historien, og dette i seg selv har stor påvirkning på hvordan markedsføring i sosiale medier vil foregå fremover og i 2021. Ifølge Datareportal, har nemlig de aller fleste brukt mer tid i sosiale medier som følge av COVID-19. Spørsmålene blir dermed mange. Hvilken type innhold ønsker dagens forbrukere seg? Hva er de lei av, og hva vil de har mer av? Hvordan skaper man best engasjement? La oss se på noen av de viktigste faktorene fremover.

Invester mer i kundeforholdene dine

Undersøkelser viser at 75% ikke er villig til å akseptere en reklame som sann. Istedet velger de fleste å stole på vurderinger og kundeanmeldelser. 56% hevder også at de har null respekt for bedrifter som ikke bryr seg om sosiale, politiske og miljømessige problemer.  I tillegg har flere blitt mer bevisst når det gjelder personvern og spredning av såkalte falske nyheter. Denne utviklingen er ikke spesielt fersk, men den har eskalert voldsomt den siste tiden. Det betyr at du som bedrift i 2021 er nødt til å arbeide med å imøtekomme disse omstendighetene - du må bygge troverdighet og tillit til kundene dine. I stor grad handler dette om å informere og berolige dem. Det handler om å investere mye mer i kundeforholdene, men også i forholdet mellom ansatte slik at kommunikasjonen blir mest mulig transparang. Vis at du bryr deg, og skap innhold som er ekte, interessant og genuint.

SoMe - tiltak i 2021

1. Videoinnhold

En viktig del av markedsføringen i sosiale medier er bruken av videoinnhold - enten det er reels, story eller korte videoer i innlegg. Dette vil fortsatt være svært aktuelt i tiden fremover. Algoritmene tar hensyn til trendene på markedet, og etter at den populære video appen - TikTok, kom på banen, har slikt innhold tatt verden med storm. Med slikt innhold er det enklere for kundene å bli kjent med deg, og dere vil knytte et sterkere bånd. Gå derfor en runde med deg selv og vurder hva du skal satse på fremover, når og hvor slik at dette er godt planlagt.

2. "Gå Live"

Noen av oss trodde at bedrifter flest ville gå dukken under koronapandemien, og flere har dessverre også opplevd dette. Likevel har også mange overlevd. Hvorfor? Blant annet fordi de har klart å tilpasse seg et helt nytt marked og en helt ny og ukjent situasjon. Med for eksempel livestreaming har man kunnet gjøre "det umulige, mulig". Plutselig ble det tid for å direktesende webinar, intervjuer, Q&A (spørsmålsrunder), innblikk i bedriftens hverdag, produktlanseringer eller opplæring av dette som en alternativ løsning for å opprettholde kommunikasjonen med kundene. Flere bedrifter hevder også at de faktisk har truffet flere nye kunder enn de ellers ville gjort gjennom denne løsningen. Og nå som enda flere bedrifter har innsett mulighetene digitalt, vil det å "gå live" være både en fordel og nærmest en nødvendighet også i 2021.

3. Sosial e-handel

Dette er et konsept som endelig fikk blomstre i år 2020, med både Instagram og Facebook - shops og Pinterest kataloger. Og én ting er sikkert - det funker som bare det. Hele 87% av alle netthandlere i USA mener at sosiale medier hjelper i stor grad når det kommer til endelig valg av produkter. Og med halve verden på sosiale medier er det grunn til å anta at disse faktaene er svært relevante for bedrifter i Norge også.

På grunn av pandemien er e-handel generelt en økende trend, og det er derfor perfekt timing for deg som ønsker å utforske dette. Ikke minst er det svært funksjonelt og enkelt. Det forenkler også prosessen for forbrukerne, da de allerede er på sosiale medier store deler av dagen. Totalt sett gir det også en bedre kundeopplevelse. Med sosial e-handel har du en gylden mulighet til å påvirke direkte fra profilen din, og ettersom fokuset på markedsføring i sosiale medier vil være enda større i 2021 har du nå sjansen til å avansere ett nivå ekstra.

4. Aktivitet i flere kanaler

Valg av kanaler vil selvfølgelig avhenge av målgruppe, og hvor de bruker mest tid. Dog har det seg nå slik at sosiale medier opplever enda flere aktive brukere enn før, og det kan derfor være en fordel å vurdere om man skal benytte seg av enda flere kanaler enn det man kanskje allerede gjør. Noen bedrifter er kun aktive på Facebook og Instagram, andre bruker i tillegg LinkedIn og Snapchat aktivt. Enkelte har også forsøkt å teste TikTok, selvom den største andelen av brukere her er under 30 år. Noen få har lyktes med dette, men dette er åpenbart en plattform som bør vurderes av flere med tiden.

Til informasjon er Facebook fortsatt den kanalen med flest brukere, og det er også her de fleste annonser ser dagens lys. Samtidig er Instagram den kanalen med størst vekst og størst engasjement. Snapchat og TikTok puster dem i nakken. Igjen er det altså ikke helt svart/hvitt når det kommer til valg av kanal, men det kan til tider føles som et luksusproblem.


5. Ekspertise

Markedsføring i sosiale medier krever som nevnt enda mer av deg etter hvert som endringer følger tiden. De fleste tenker på disse mediene som en ren mulighet for promotering, men husk at det er så mye mer enn det. Disse mediene har blitt en viktig del av selve kommunikasjonen med dine følgere, og sånn sett dyrkingen av et stødig forhold. Kommentarer, likes, delinger og lagringer er eksempler på hvordan kommunikasjonen føres, og kan hjelpe deg i den forstand at det skaper engasjement og styrker innholdet ditt - som i seg selv styrker din troverdighet.

Dette skaper muligheter, men også utfordringer når det kommer til tid og ressurser. Mye kan gjøres på egenhånd, men ofte kan det være lurere å overlate dette arbeidet til noen som virkelig kan håndtere det på vegne av deg.

Andre innlegg

Sjekkliste for SEO

Dette er forbrukertrendene i 2021

Hva er Facebook Business Manager?

Vi tar for øyeblikket imot nye henvendelser!

Trenger din bedrift hjelp med markedsføring eller lurer du på hva det vil koste for noe?

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Send en forespørsel