En god merkevareidentitet har evnen til å skape innbydende resultater i form av å øke kundenes engasjement og gjerne tiltrekke nye. Den vil også gi deg store fordeler i alt arbeid med å demonstrere dine konkurransefortrinn, forsterke posisjoneringen din eller utforske nye muligheter. Som leder må du være fremoverlent, og villig til utnytte sjansene som kommer din vei. Det er viktig at identiteten tilpasses de endringene som oppstår i virkeligheten. Tempoet er nemlig raskere enn man kanskje liker å tro.

La oss fortelle deg mer om merkevareidentitet, og noe av det du bør fokusere på i utviklingen av dette. 

Hva er merkevareidentitet?

En merkevareidentitet innkapsles av mye. Alt av følelser, bilder, farger, grafiske uttrykk og logo er med på å kommunisere bedriftens identitet. Se på det som et system som gir merkevaren din en helt unik personlighet som du kan kommunisere ut til resten av verden. Kundene på sin side knytter assosiasjoner, evalueringer og relasjoner til alt dette.

Slik utvikler du en god merkevareidentitet

Forstå og bli kjent

Start med å bli bedre kjent med bedriften din. Hva er verdiene og oppdraget? Hva kjennetegner deg, og ikke minst hva gjør deg unik? Hvorfor finnes du i det hele tatt? Forsøk å gi merkevaren din en personlighet. Enhver identitet har sin egen fødselsdato og historie. Løft frem denne historien, og kommuniser også ditt løfte om fremtiden. 

Når du er ferdig med å undersøke deg selv, er det på tide å studere de eksterne faktorene - konkurransen på markedet, bransje og publikum. Skaff deg innsikt i hvordan du kan forbedre din egen merkevare i forhold til dette, og hvordan du kan skille deg ut i mengden. En forutsetning for dette er at du har kontroll på hvilket segment du satser i, og hva som karakteriserer målgruppen. Hva slags stil har de, hvilke farger og design appelerer til dem, hvilke sosiale medier benytter de seg av, hvor kommer de fra, hvor gamle er de? osv.

Bedriftskultur

Husk at de ansatte er bedriftens første publikum, ikke kunden. For at din bedrift skal bli mer autentisk og inspirere kundene, er det derfor en forutsetning at du har de ansatte 100% med på laget. De skal få en følelse av eierskap og kjærlighet til hva bedriften er og tilbyr. Din oppgave som leder er å få alle til å ro i samme retning og skape et bevisst engasjement som automatisk smitter over til et tiltenkt publikum.

teamwork

Kombinasjonen av den fysiske og digitale verden

Mange bedrifter en vant til å føre en verbal dialog med sine kunder, og særlig møte disse gjennom fysisk kontakt som åpner opp for å presentere sine produkter. Og dette er fortsatt aktuelt for mange. Dog er det et faktum at verden er i ferd med å bli enda mer digitalisert, og særlig nå som 5G står for dør. Dermed bør man også tenke over hvordan identiteten skal integreres på nye måter. Hvordan kan man forbedre og gi enda bedre brukeropplevelser - også i de digitale plattformene? Følg med på trender i ditt marked, og hold deg oppdatert på den teknologiske utviklingen.

kunstig intelligens

En håndfull godhet

La oss ikke glemme at forbrukere flest er nå mer informert og oppdatert enn tidligere. De er blitt mer bevisst på ulike sosiale problemer som politikk, klima- og miljø, likestilling og inkludering. Og ja - de ønsker å se forbedringer hos alle i forretningsverdenen. Dette er en omveltning som ikke forsvinner i morgen, og dagens merkevarer er derfor pent nødt til å ta stilling til det. Mange er allerede godt i gang med å finne løsninger og svar, andre henger litt mer etter. Aldri før har det vært så mange aspekter å forholde seg til, både når det gjelder tekniske, kulturelle, fysiske og politiske problemstillinger. Pass på at identiteten forholder seg til publikums forventninger.

black lives matter

Design

Bruk konsekvent farger, typografi, logo og generelt grafiske uttrykk som kommuniserer dine verdier og hva du står for, dine mål og ønsker for fremtiden. Logoen i seg selv evner å knytte hele systemet til ett symbol som publikummet enkelt gjenkjenner. Det er viktig at denne er designet til å fungere i ulik skaleringsgrad, sammenhenger og bruksområder. Den skal også vekke følelser og være annerledes fra alle andres.

Husk så å bruke farger som fanger oppmerksomhet - rød, blå og gul er gode eksempler. Men husk også at disse skal symbolisere visse følelser og signaler som står i stil med din merkevare. Tenk derfor over hva man gjerne assosierer de ulike fargene med.

Mange merkevarer kjøper eller lager også sin egen skrifttype, altså typografi. På mange måter blir dette merkevarens personlige håndskrift. Typografien bør selvfølgelig være lesbar, mobil og printvennlig. Det er også viktig å tenke på at den skal kommunisere merkevaren for det den er - enten du vil være leken, alvorlig, dristig eller eventyrlig.

Design

Innholdsproduksjon

For all del sett av tid til å produsere verdifullt innhold i form av foto eller video. Dette er utvilsomt ett av de beste måtene å kommunisere på, rett og slett fordi det trigger flest følelser hos mennesker. Vær nøye med belysning, tema, motiv, redigering og beskjæring. Gi et imponerende inntrykk som fester seg!

Innholdet du produserer kan du lagre i en større "bank", og bruke til sosiale medier, pressemeldinger, presentasjoner eller i forbindelse med andre sammenhenger. Fordelen er at du får en verdifull portefølje som publikum kan følge med på, og som gir et inntrykk av alle aspektene ved din merkevare. Du kan være kreativ, autentisk, leken, profesjonell og engasjert - alt og mye mer på én gang. 

Black Magic Camera

Tone-of-voice

Det er smart å tenke over hvordan du ordlegger deg også. Selv om en stor del av kommunikasjonen foregår visuelt gjennom bilder, video og grafikk, er det også svært mye som inneholder tekst - for eksempel nettsiden, kampanjer og sosiale medier. Hvilken setningsstruktur, stil og informasjon skal teksten ha? Skal den være alvorlig, morsom eller empatisk? Skap ditt helt særegne preg også her, slik at publikum skjønner at det er du som snakker til dem - selv uten at de nødvendigvis eksponeres for logoen.


En fleksibel rød tråd

En merkevareidentitet skal selvfølgelig ha en rød tråd, og som nevnt gjennomsyre hele systemet. Dog er det viktig å huske på at den også må være kapabel til å takle forandringer, uten at det går negativt utover det allerede etablerte. Elementer som kan tåle visse forandringer er eksempelvis fargetoner og kombinasjoner, bildespråk, vindusutstillinger, nettside og variasjon i innhold. Målet skal alltid være å skape den gode opplevelsen.

Bruk det kommende året på å dyrke din merkevareidentiet, da vel! Vi tror på deg.

Andre innlegg

Slik arbeider Marketmap med nettsider

Slik arbeider Marketmap med nettsider

Forstå hvordan kundene dine tenker

Forstå hvordan kundene dine tenker

Marketmap utvider med avdeling i Bergen

Marketmap utvider med avdeling i Bergen

Hver dag setter vi virksomheter på kartet

Har du spørsmål eller trenger hjelp med digital markedsføring?