Dersom du enda ikke har skjønt det - internett og teknologi har kommet for å bli. En nettside vil være helt essensiell i prosessen med å oppnå ønskede resultater for din bedrift. Vi liker å se på det som huset til merkevaren din, hvor du inviterer målgruppen til et unikt, informativt og nyttig besøk. Forhåpentligvis trives de så godt at de kommer tilbake. Tipsene kan være mange - her kommer våre fem beste. 


1. Hva er målet?

For det første må nettsiden ha et mål, og her er det flere viktige spørsmål du bør stille deg. Altfor mange fokuserer på at det skal se pent ut, fremfor å tenke på hvordan de skal selge sitt produkt eller tjeneste på nett. Hva med brukeropplevelsen? Hvordan skal du konvertere en besøkende til en potensiell kunde som eventuelt også blir en betalende kunde? Og kanskje enda viktigere; hvordan skal nettsiden holde på de eksisterende kundene, og hva kan du gi tilbake? Et annet viktig spørsmål å ta stilling til er om nettsiden skal være salgsutløsende, eller om den skal fungere mer som en base for inspirasjon?


2. Husk salgstrakten

For mange, og de fleste, er nettsiden gjerne salgsutløsende og ikke et galleri. Dette innebærer å kommunisere det du leverer på en tydelig måte. Husk derfor å ha salgstrakten i bakhodet når du arbeider med nettsiden. Salgstrakten er en referanse som brukes i prosessen med å hente inn og sile ut de mest aktuelle kundene dine på en systematisk måte. Ved å tiltrekke folk inn i trakten har du allerede leads å jobbe videre med. Herfra gjelder det å vise dem hjelp og tillit, og oppfordre til salg av ditt produkt eller din tjeneste. Deretter gjenstår kanskje det viktigste arbeidet - nemlig å videreutvikle og dyrke disse relasjonene ved å tilby oppfølging, god service og kommunikasjon. Med andre ord - husk å ta vare på kundene dine slik du tar vare på dine venner.


3. Benytt trafikken inn på nettsiden din ordentlig

Her er igjen salgstrakten en viktig brikke. Forbrukere har mer makt enn noensinne. De sammenligner priser og anmeldelser, og sjekker lignende produkter eller tjenester andre steder før de kjøper. Det vil si, at når noen har vært innom nettsiden din og observert hva du tilbyr, så går de gjerne tilbake i Google eller Bing for å jakte etter andre lignende produkter. På dette tidspunktet er forbrukeren i tenkeboksen og har ennå ikke tatt en beslutning. Det er her du må forsøke å trekke de tilbake til deg. Dette kan gjøres effektivt ved hjelp av annonsering, men da må nettsiden være konstruert med løsninger som muliggjør dette. Google Ads og Facebook Pixel er verktøy man effektivt kan gjøre dette gjennom, for å nevne noen. Verktøyene gjør det mulig å registrere alle som har entret trakten, og slik blir det enklere å drive såkalt remarketing og tilpassing av innhold til forbrukerne og deres ulike faser i kjøpsprosessen.


4. Design og brukervennlighet

Utseendet er ikke alt, men det er mye. For at folk skal være interessert i å oppholde seg på nettsiden din, må den være innbydende og ikke minst brukervennlig. Det betyr at nettsiden bør kommunisere tydelig hvem du er ved første øyekast, og det må være enkelt å navigere seg frem og finne den informasjonen man er ute etter - raskt. Her er det også viktig å tenke på at nettsiden skal være like brukervennlig på mobile enheter, som på PC. Er ikke dette på plass, vil sannsynligvis vedkommende "rømme" fra nettsiden din i løpet av få sekunder og du har tapt en potensiell kunde på et veldig kjedelig vis. Det sier seg selv at jo oftere dette skjer, desto mindre positivt er det for din merkevare. 


5. Ta i bruk SEO

SEO, eller søkemotoroptimalisering, er meget viktig hvis du vil bli oppdaget på nett i dag. Det dette spesifikt handler om, og som du bør fokusere på, er innholdet på nettsiden. Formuleringer i tekstinnhold, samt bilde- og videobruk bør integreres på en gjennomtenkt og god måte.

Når potensielle kunder et ute etter et produkt eller en tjeneste, så starter nemlig reisen deres mest sannsynlig i søkemotorer som Google eller Bing. Jo bedre innhold du har, jo høyere vil du ligge i søkeresultatene på et søkeord som er relevant for deg, og dermed øker du også sjansene for å bli lagt merke til og besøkt. For å konkurrere på nett uten å bruke massive summer på annonsering, er det viktig at nettsiden din er så optimalisert som mulig. Med fokus på SEO vil du øke dine sjanser betraktelig. 


Andre innlegg

Frokostseminar: markedsplanlegging og bærekraft

Bærekraftig utvikling = morgendagens merkevarebygging

Hvorfor satse på video i din markedsføring?

Ta en prat med oss om digital markedsføring

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"b8c9c":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"b8c9c":{"val":"rgb(255, 255, 255)","hsl":{"h":210,"s":0.01,"l":0.99}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"b8c9c":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Kontakt oss