Markedsføring handler i stor grad om å rette budskap og kommunikasjon mot riktig målgruppe. Men det stopper ikke der. Ut fra målgruppen kan det også være lurt å opprette såkalte personas. Da vil du få et fiktivt, men realistisk portrett av målgruppen, og det blir lettere å forholde seg til de du ønsker å kommunisere mot.

Persona - hva er det?

Til å lage én eller flere personas bruker du en kombinasjon av det du allerede vet og det du tror du vet. Beskrivelsen bør blant annet inneholde et fiktivt navn, alder, interesser, yrke, sivilstatus, bosted, hvilke mediekanaler som brukes og tanker om hvordan personen finner informasjon eller løser problemer. Typisk kan en bedrift lage 2-5 personas som de senere prioriterer og retter sitt fokus mot.

Formålet med personas er å forenkle salgsprosessen. Du vil vite hvordan kundene dine tenker og hvordan de oppfører seg. Da vil også innholdet du produserer bli enda bedre. Ved å kjenne målgruppen din på et mer detaljert nivå blir det enklere å levere innhold som er både treffsikkert og engasjerende.

Hvordan gjør du det?

Til å lage gode personas bør du undersøke og reflektere rundt følgende; hvilke kunder vil være mest attraktive for meg? Hvilke kunder tjener jeg mest penger på? Gå systematisk gjennom alder, bosted, inntekt, sivilstatus, utdannelse, livsstil, yrke, medievaner og kundens utfordringer.

Vi i Marketmap hjelper våre kunder med å skape personas gjennom en workshop hvor man diskuterer seg frem til aktuelle personas. En slik workshop er svært nyttig, og kan fungere godt internt for bedrifter.

Neste steg er å bruke denne informasjonen i all markedsføring. Det vil bli betydelig enklere så fort du vet hvem du henvender deg til. Vanligvis inkluderer man personas i en digital strategi eller markedsplan.

Trenger du hjelp til å utvikle persona(s), strategi eller markedsplan?

 Vi hjelper deg gjerne.

Andre innlegg

Kampanjeplan – hva er det og hvorfor trenger du det?

Kampanjeplan – hva er det og hvorfor trenger du det?

Husk dette når du skriver annonsetekster

Husk dette når du skriver annonsetekster

Digital markedsføring for startups

Digital markedsføring for startups

Nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert? Meld deg på vårt nyhetsbrev!