De fleste av oss opplever at produkter vi har sjekket opp og studert, "plutselig" dukker opp flere ganger i etterkant. Dette er ikke så rent tilfeldig. Det er nemlig dette som er remarketing; målrettede annonser for å hente inn igjen de menneskene som ombestemte seg ett eller annet sted i kundereisen.

Fordelene ved remarketing

La oss introdusere fordelene ved remarketing med et enkelt eksempel. Når en person går inn i en nettbutikk og velger et produkt har man to mulige utfall; enten fullfører vedkommende et kjøp, eller han/hun ombestemmer seg brått og forlater nettstedet. Deretter fortsetter den videre vurderingen av merkevarer i Google og sosiale medier, men underveis vil vedkommende eksponeres for det samme produktet fra handlekurven som ble slettet. Slik forsøker man å overbevise på nytt, helt til det gir resultater. Ofte fungerer dette svært godt, og kunden vil returnere. Da er så klart markedsføreren fornøyd, og kunden liker forhåpentligvis produktet.

Som vi ser er remarketing en god investering. Det er større sjanse for å overbevise et menneske som allerede viser interesse i deg, kontra noen som ikke kjenner deg i det hele tatt.

I Marketmap bruker vi hovedsakelig Google til å drive remarketing, men det finnes også andre plattformer å velge mellom, for eksempel Mailchimp, ReTargeter og AdRoll.

Se opp for irritasjon!

I forbindelse med remarketing finnes det dog en viss fare for å irritere forbrukerne. Vær derfor nøye med å segmentere og definere målgruppene etter produkter de har sett på eller kjøpt. For eksempel; en som allerede har kjøpt et kjøleskap, vil nødig synes det er særlig flott å eksponeres for annonser om kjøleskap i ettertid. I et slikt tilfelle bør man heller forsøke å levere annonseinnhold som tilbyr noe annet, men som samtidig står litt i stil med det forrige kjøpet. Man skal også være bevisst på at enkelte trenger tid til å tenke seg om, og effekten av umiddelbar remarketing kan dermed slå andre veien også. 

Trenger du hjelp til digital annonsering og remarketing? Kontakt oss for en uformell prat!

Andre innlegg

PRYO – uke med Eivind Dalløkken

Personas: litt mer enn bare en målgruppe

Slik handler du med Instagram Shopping

Vi tar for øyeblikket imot nye henvendelser!

Trenger din bedrift hjelp med markedsføring eller lurer du på hva det vil koste for noe?