Søkemotoroptimalisering - SEO
Har du en nettside som du synes selv er bra men få besøkende? Da kan søkemotoroptimalisering hjelpe deg med å få ditt nettsted opp og frem i søkeresultatene. Få flere besøkende og flere potensielle kunder på den organiske måten.
Hvorfor investere i søkemotoroptimalisering (SEO)?
Det er hard kamp om trafikk og avhengig av hvilken bransje du tilhører kan det være vanskelig å få ditt budskap, tjenester eller produkter synlig blant en haug med andre konkurrenter. Du kan ikke lengere bygge en nettside, sette inn litt tekst og forvente av trafikk skal komme av seg selv.
Hvordan skal du kapre nye kunder hvis de ikke engang finner deg?
Arbeid med SEO starter vanligvis fra start, før nettsiden bygges, men har du en eksisterende nettside er ikke noe i veien for at søkemotoroptimalisering ikke skal kunne hjelpe deg.
Trekker du besøkende kun ved hjelp av betalte annonser kan dette bli dyrt i lengden. En god strategi er å ha både organisk og betalt trafikk til din nettside.
ØKT SYNLIGHET GIR MER TRAFIKK SOM BETYR FLERE POTENSIELLE KUNDER
Ta en uforpliktende prat med oss om SEO
Hva er søkemotoroptimalisering?
Søkemotoroptimalisering eller SEO deles oftes opp i to kategorier; innholdsmessig SEO og teknisk SEO. Nedenfor kan du lese litt mer om hva disse begrepene betyr.
Teknisk SEO
Teknisk SEO betyr at man arbeider med det som ligger "bak" nettsiden, dvs. ting besøkende ikke nødvendigvis ser. Dette kan være raskhet, hvor raskt nettsiden lastes inn, korrekt oppsett av titler og metabeskrivelse og bygge linker.
Annet arbeid kan involvere optimalisering av bilder. VI har personlig sett mange nettsider som har alt for store bilder som dermed bidrar til å dra nettsiden ned.
Test hvor godt nettsiden din gjør det på teknisk SEO med Google web dev
Innholdsmessig SEO
Innholdsmessig SEO handler om å skrive godt innhold som retter seg mot søketermer som ofte blir brukt av de som er interessert i hva du har å tilby.
Her gjøres et forarbeid på å faktisk finne disse søkeordene og setningene som ofte blir søkt på og har stor relevans for deg.
Vi kan enten gjøre kun forarbeidet slik at du skrivet innholdet selv eller så kan vi også skrive innholdet for deg.
Et SEO-byrå som hjelper deg med å nå dine mål
Det finnes flere SEO-byrå som kan hjelpe deg med søkemotor optimalisering, men Marketmap jobber sammen med deg slik at dine markedsføringsmål og overordnet strategi blir møtt. Vi har bare fornøyde kunder og det vil vi fortsette med, derfor skal du være trygg på at vi leverer SEO som du har stor nytte av i lang tid fremover.
Marketmap leverer heller ikke bare SEO-tjenester og har stor forståelse for digital markedsføring som helhet. Vi er ikke bare et SEO-byrå som kun er god på en ting. Vi hjelper deg med å tilpasse SEO sammen med andre digitale strategier du måtte ha.
Vi spesialiserer oss på digital markedsføring og kan tilby en helhetlig pakke med webdesign, SEO og filmproduksjon som sammen er med på å løfte hele nettsiden din.
Litt fakta om søkemotoroptimalisering i Google
De topp 5 øverste resultatene får 75% av alle klikkene.
93% av alle aktiviteter på nett begynner med et søk.
Google kan generere deg 300% mer trafikk en sosiale medier.
Kundecase - SEO
Hvordan vi hjalp en liten aktør til å rangere på side 1 i Google
Konkurransen om førstesiden i Google kan være hard. Særlig når store aktører som finn.no, facebook og andre store bedrifter ofte fyller toppen av søkesiden.
Vekst i Os AS er en liten bedrift som vi hjalp med rangere i topp 4 i Google med søkeordet "småbruk til salgs", som blir søkt på flere tusen ganger i måneden.
Over 400 nye besøkende i måneden og rangert nr 3 på søkeord med høyt volum
Les om hvordan vi hjalp en lokal bedrift med å utkonkurrerte ledende aktører på et søkeord med 4000 søk i måneden.
Ofte stilte spørsmål om søkemotoroptimalisering
Det kommer an på hvor stor konkurranse det er på akkurat det søkeordet. Er det liten konkurranse kan det rangere høyt allerede fra da siden blir indeksert i Google, Bing eller andre søkemotorer.
På søkeord der det er mer konkurranse så har vi opplevd at det kan ta opptil 6 måneder før siden kommer seg opp på førstesiden i Google.
White hat SEO er der man følger "spillerreglene" og bare optimaliserer på en slik måte at nettsiden eller innholdet får den beste muligheten til å rangere høyt.
Black hat SEO er hvor man prøver å lure søkemotorer, ofte på en uetisk måte. Et gammelt eksempel på black hat er keyword stuffing der man skrev et søkeordet så mange ganger som mulig på en side for å oppnå en høyre plassering i f.eks. Google.
Marketmap bruker utelukkende white hat SEO. Hvorfor? Fordi det er absolutt den sikreste måten å gjøre det på.
Som med mye annet så varier pris etter hvor mye arbeid som må gjøres eller som du ønsker at gjøres. Er du usikker på hva som må gjøres kan vi gjøre en analyse i forkant. Ta kontakt med oss så hjelper vi deg.